Ville – Rouva Fortunan suosikki

Ville Lainesalo on 33 -vuotias ilmastointiasentaja Etelä-Hämeestä, tarkemmin Turengista. Tapaan Villen liiton Hämeenlinnan toimistolla keskiviikkona 3.4. illansuussa. Tarkoituksenani on luovuttaa hänelle liittokokousvaaleissa äänestäneiden kesken suoritetun arvonnan pääpalkinto.

Ville Lainesalo aikoo hyödyntää voittamansa 1000 euron matkalahjakortin mökkeillen ja kalastellen jossain päin Suomea. Kuvassa mukana järjestöpäällikkö Jukka Asikainen

Ville osoittautuu rennonletkeäksi nuoreksi supliikkimieheksi. Hän kertoo valmistuneensa Tavastian LVI-linjalta vuonna 2004. Pari ensimmäistä vuotta työelämässä tuli tehtyä hommia nykyisen Teollisuusliiton sopimusten piirissä. 2006 Ville kävi armeijan. Koulutusammattinsa mukaisiin ilmastointiasentajan hommiin hän kertoi päässeensä 2008 ja heti sen myötä liittyneensä myös Rakennusliiton jäseneksi.

Tämä ensimmäinen alan työsuhde jatkuikin sitten reilun kymmenen vuoden ajan päättyen yrityksen konkurssiin tämän vuoden alussa. Nyt on onneksi hyvä työtilanne ja ammattimiehelle löytyi töitä heti.

– Itse asiassa kaksikin yritystä tarjosi töitä, kun kuuli tilanteestani. Kokonaisuudessaan Ville on tyytyväinen tilanteeseen. Töitä on riittänyt. Niitä on tehty etupäässä tuntipalkalla. Palkkaus on kehittynyt kohtuullisesti, Ville sanoo.

Liiton tärkeimpänä tehtävänä Ville pitää työllisyyden turvaamista sekä minimityöehtojen ja sosiaalisten turvaverkkojen turvaamista. Työehtosopimusten yleissitovuus ja työvoiman liikkuvuuteen liittyvä tarveharkinta olivat käsitteinä Villelle, kuten varmasti suurelle enemmistölle kansalaisista, epäselviä. Lyhyen keskustelun jälkeen Ville totesi, että yleissitovuus ja tarveharkinta ovat välttämättömiä jatkossakin.

– Äänestin liittokokousvaaleissa – aion äänestää myös kevään eduskunta- ja EU-vaaleissa.

Jukka Asikainen