Opiskelijajäsenyys

Rakennusliiton opiskelijajäseneksi voit liittyä, jos opiskelet jotain seuraavista:

• talonrakennusalan perustutkinto
  • talotekniikan perustutkinto
  • pintakäsittelyalan perustutkinto
  • maarakennusalan perustutkinto.

Rakennusalan ammattioppilaitoksissa opiskelevista noin 95 % on liittynyt liiton opiskelijajäseniksi.

Opiskelijan edut

Opiskelijajäsenenä saat

Jäsenmaksut ja kesätyöt

Opiskelijajäsenenä (O-jäsen) sinun ei tarvitse maksaa jäsenmaksua opiskeluaikana. Jos menet kesätöihin, ota yhteyttä liiton jäsenpalveluun 020 690 231, niin katsotaan, kannattaako sinun liittyä työttömyyskassaan opiskeluaikana. Työttömyysturvan muutoksen johdosta 1.8.2021 alkaen ansiosidonnaisen työttömyysturvan alaikäraja nousee 18 vuoteen. Lisää tietoa saat työttömyyskassalta.

Kun liityt kassaan, muuttuu jäsenyytesi täysjäsenyydeksi (A-jäsen), jolloin jäsenmaksu on 25 euroa/kk. Tällöin käytössäsi on myös kaikki jäsenedut.

Kun aloitat palkkatyön, ilmoita siitä lomakkeella. Voit myös ilmoittaa töihin menosta lähimpään liiton palvelupisteeseen tai soittamalla jäsenpalveluumme 020 690 231.

Työssäoloehdosta saat lisätietoa A-kassasta.

Varusmies- ja siviilipalvelus, perhevapaa, kesätyöt, valmistuminen ym. jäsentietojen muutokset

Muistathan ilmoittaa Rakennusliittoon, mikäli jäsentiedoissasi tapahtuu muutoksia.

Kun menet suorittamaan varusmiespalvelusta, vapaaehtoista asepalvelusta tai siviilipalvelusta, tai siirryt perhevapaalle, ilmoita siitä liiton eAsiointiin tai sähköisellä lomakkeella, jotta Rakennusliiton jäsenyytesi säilyy katkeamattomana. Kun kotiudut, ilmoita siitäkin.

Vuonna 2022 olet oikeutettu jäsenmaksuvapautukseen Rakennusliiton ja ammattiosaston jäsenmaksun osalta, jos olet opiskelemassa toisen asteen opintoja, suorittamassa varusmiespalvelusta tai siviilipalvelusta tai perhevapaalla. Jos olet saanut vapautuksen liiton sääntöjen mukaisesti jäsenmaksusta, maksat kuitenkin työttömyyskassan jäsenmaksuosuuden, joka on 8 euroa/kk.

Pyydämme ilmoittamaan myös kesätyöpaikasta sekä valmistumisestasi/siirtymisestä työelämään. Katso tarkemmat ohjeet ja ilmoituslomakkeet.

Valmistuvan opiskelijajäsenen muistilista

1. Huolehdi, että jäsenyytesi säilyy opiskelijajäsenyyden päättymisen jälkeen. Tee työsuhteen alkaessa jäsenmaksujen perintäsopimus työnantajasi kanssa tai maksa jäsenmaksusi itse.
  1. Muista tehdä työsopimuksesi kirjallisena ja ota sopimuksesta yksi kappale itsellesi.
  1. Selvitä, kuka on työpaikkasi luottamusmies ja työsuojeluvaltuutettu.
  1. Jos epäilet, etteivät työsuhteesi ehdot ole kaikilta osin kunnossa, ota yhteyttä luottamusmieheen, ammattiosastoon tai liittoon.
  1. Huolehdi työturvallisuudestasi.
  1. Huomioi omat velvollisuutesi työsuhteessa.
  1. Jos jatkat opiskelua tai olet menossa armeijaan, ilmoita siitä joko eAsioinnin kautta, sähköisellä lomakkeella, suoraan palvelupisteeseesi tai soita jäsenpalveluumme 020 690 231.