Opiskelijajäsenyys - Rakennusliitto

Opiskelijajäsenyys

Rakennusliiton opiskelijajäseneksi voit liittyä, jos opiskelet jotain seuraavista:

• talonrakennusalan perustutkinto
  • talotekniikan perustutkinto
  • pintakäsittelyalan perustutkinto
  • maarakennusalan perustutkinto.

Rakennusalan ammattioppilaitoksissa opiskelevista noin 95 % on liittynyt liiton opiskelijajäseniksi.

Opiskelijan edut

Opiskelijajäsenenä saat

Jäsenmaksut ja kesätyöt

Opiskelijajäsenenä sinun ei tarvitse maksaa jäsenmaksua opiskeluaikana, jos et tee töitä. Kesätöistä tai opiskelun ohella tehtävistä töistä maksat tavanomaista työssä olevan jäsenmaksua

Jäsenmaksu palkastasi on 1,49 %. Jäsenmaksua ei tarvitse maksaa esimerkiksi opinto- tai asumistuesta.

Kun olet töissä ja maksat jäsenmaksua, kartutat omaa työssäoloehtoasi työttömyyskassalle. Kun kesätyö alkaa, aloitat työttömyyskassan jäsenyyden ilmoittamalla siitä alla olevalla lomakkeella. Voit myös ilmoittaa töihin menosta lähimpään liiton palvelupisteeseen tai soittamalla jäsenpalveluumme 020 690 231.

Lue lisää työssäoloehdosta Rakennuskassan verkkosivuilta.

Varusmies- ja siviilipalvelus, kesätyöt, valmistuminen ym. jäsentietojen muutokset

Muistathan ilmoittaa Rakennusliittoon, mikäli jäsentiedoissasi tapahtuu muutoksia.

Kun menet suorittamaan varusmiespalvelusta, vapaaehtoista asepalvelusta tai siviilipalvelusta, ilmoita siitä liiton eAsiointiin tai sähköisellä lomakkeella, jotta Rakennusliiton jäsenyytesi säilyy katkeamattomana. Kun kotiudut, ilmoita siitäkin.

Pyydämme ilmoittamaan myös kesätyöpaikasta sekä valmistumisestasi/siirtymisestä työelämään. Katso tarkemmat ohjeet ja ilmoituslomakkeet.

Valmistuvan opiskelijajäsenen muistilista

1. Huolehdi, että jäsenyytesi säilyy opiskelijajäsenyyden päättymisen jälkeen. Tee työsuhteen alkaessa jäsenmaksujen perintäsopimus työnantajasi kanssa tai maksa jäsenmaksusi itse.
  1. Muista tehdä työsopimuksesi kirjallisena ja ota sopimuksesta yksi kappale itsellesi.
  1. Selvitä, kuka on työpaikkasi luottamusmies ja työsuojeluvaltuutettu.
  1. Jos epäilet, etteivät työsuhteesi ehdot ole kaikilta osin kunnossa, ota yhteyttä luottamusmieheen, ammattiosastoon tai liittoon.
  1. Huolehdi työturvallisuudestasi.
  1. Huomioi omat velvollisuutesi työsuhteessa.
  1. Jos jatkat opiskelua tai olet menossa armeijaan, ilmoita siitä joko eAsioinnin kautta, sähköisellä lomakkeella, suoraan palvelupisteeseesi tai soita jäsenpalveluumme 020 690 231.