Vakuutuskassa - Rakennusliitto

Vakuutuskassa

Rakennusliitto on perustanut vakuutuskassan turvaamaan rakentajien terveyttä. Useat Rakennusliiton jäsenet eivät pääse työterveystarkastuksiin säännöllisesti. Myös hammastarkastuksissa käydään liian harvoin.

Terveydentilan säännöllinen seuranta on kuitenkin tärkeää, jotta voidaan puuttua ajoissa mm. korkeaan verenpaineeseen, kohonneeseen diabetesriskiin tai piileviin hammassairauksiin. Hoitamattomina ne voivat aiheuttaa jopa sydäninfarkteja ja aivoverenvuotoja. Terveystarkastuksien avulla osataan hakeutua ajoissa jatkotutkimuksiin, hoitoon ja kuntoutukseen sekä parantaa elämänlaatua ja työkykyä.

Klikkaamalla painiketta liityt helposti.

Mikä se on?

Rakennusliiton vakuutuskassa on liiton uusi terveyttä edistävä jäsenpalvelu. Vakuutuskassan jäsenyys on vapaaehtoinen ja maksaa 150 euroa vuodessa. Myös työnantaja voi halutessaan maksaa jäsenmaksun työntekijän puolesta. Rakennusliitto on lahjoittanut kassan peruspääoman.

Mitä kassan jäsen saa?

Vakuutuskassan jäsenellä on oikeus joka toinen vuosi lääkärintarkastukseen ja suppeaan laboratoriotutkimukseen, joka sisältää mm. kolesteroli-, maksa- ja sokeriarvot. Jos tarkastuksessa havaitaan poikkeavuuksia, voi lääkäri antaa hänelle lähetteen jatkotutkimuksiin julkisen terveydenhuollon puolelle.

Niin ikään joka toinen vuosi kassan jäsen on oikeutettu käyttämään hammaslääkärin ja suuhygienistin palveluja 300 euron arvosta.

Terveyspalveluista voi vain toista käyttää kunakin vuotena. Jos olet käyttänyt hammaslääkäriedun tänä vuonna, voit käyttää terveystarkastusedun ensi vuonna.

Kuolemantapauksissa edunsaajalle (puoliso tai avopuoliso, lapset, vanhemmat tai perikunta) maksetaan 500 euron suuruinen hautausavustus.

Kuka kassaan voi liittyä?

Rakennusliiton vakuutuskassan jäseneksi voi liittyä liiton A- ja LO-maksuluokan jäsen. Liittyminen on vapaaehtoista, mutta myös edut koskevat vain vakuutuskassan jäseniä.

Milloin palveluja voi käyttää?

Kassan palveluja voi käyttää sen jälkeen, kun on ollut vakuutuskassan jäsenenä vähintään kolme kuukautta. Vakuutuskassan toiminta alkoi 1.1.2020.

Usein kysytyt kysymykset

Miksi Rakennusliitolla on oma vakuutuskassa?

Muun muassa lyhyiden työsuhteiden takia monet liiton jäsenet eivät ole ainakaan pysyvästi työterveyspalvelujen piirissä. Terveys on niin tärkeä asia ihmisille, että Rakennusliitto haluaa olla tukemassa jäseniään siitä huolehtimisessa.

Vastaako tämä siis työterveyshuoltoa?

Ei, lakisääteinen työterveyshoito on työnantajan järjestettävä. Oikea työterveyshuolto pitää sisällään esimerkiksi työmaalla tapahtuvia mittauksia koskien melua, pölyä ja ergonomiaa. Varmista omalta työnantajaltasi sinulle kuuluvat palvelut.

Kuka kassaan voi liittyä?

Rakennusliiton vakuutuskassan jäseneksi voi liittyä liiton A- ja LO -maksuluokan jäsen. Eivät siis opiskelijat ja eläkeläiset. Liittyminen on vapaaehtoista, mutta myös edut koskevat vain vakuutuskassan jäseniä.

Kuinka vakuutuskassa käytännössä toimii?

Liittyminen tapahtuu helpoimmin netin kautta, sähköisellä liittymislomakkeella. Myös paperisia jäsenlomakkeita löytyy esimerkiksi liiton palvelupisteistä. Jäsenmaksun maksettuaan jäsen saa postissa jäsenkortin ja sen mukana ohjeet mm. terveystarkastuksen varaamiseen.

Voiko työnantajani maksaa vuosimaksun?

Vaikka vakuutus on sinun omasi, voi työnantaja maksaa puolestasi maksun. Tämä on sinulle silloin verotettavaa tuloa. Työnantaja ei myöskään voi vähentää verotuksessa tätä maksua.

Voiko jäsenmaksun vähentää verotuksessa?

Ei voi. Vakuutuskassa on tavallaan yksityinen vakuutus, joka ei ole verotuksessa hyväksyttävä kulu toisin kuin työttömyyskassan jäsenmaksut.

Voinko liittyä kassaan, jos olen työttömänä?

Kyllä voit.

Miten osoitan olevani vakuutuskassan jäsen?

Asioidessasi Mehiläisessä tarvitset Vakuutuskassan jäsenkortin ja henkilöllisyystodistuksen.

Joudunko käyttämään omaa rahaa asioidessani Mehiläisessä tai Hammasmehiläisessä?

Jos jäsenyys on kunnossa ja jäsenkortti ja henkilöllisyystodistus mukanasi, et tarvitse rahaa. Jos käytät hammaslääkäripalveluja yli korvausmäärän eli 300 euron arvosta, maksat itse erotuksen.

Kuinka kauan vakuutuskassan jäsenkortti on voimassa?

Kortti on voimassa vuoden ajan jäsenyyden alkamisesta. Kyse ei ole kalenterivuodesta, vaan esimerkiksi marraskuussa 2020 jäseneksi liittyneen ensimmäinen jäsenkortti on voimassa marraskuuhun 2021.

Onko vakuutuskassan jäsennumero sama kuin liiton jäsennumero?

Ei ole. Vakuutuskassalla on oma jäsenrekisteri.

Jos en käytä vaikkapa mahdollisuutta lääkärintarkastukseen tänä vuonna, voinko hyödyntää edun ensi vuonna?

Etu on käytettävä aina vuosittain.

Hammashoitoetu on 300 euroa joka toinen vuosi. Voinko kerätä etuja monen vuoden ajan ja käyttää sitten kerralla isomman summan?

Katso edellinen vastaus. Kassan tavoite varmistaa, ettei ihmisellä ole piileviä sairauksia. Siksi etu on käytettävä vuosittain, eikä niitä voi kerätä ”varastoon”.

Jos tutkimuksissa löytyy jotain erikoislääkäriä tai lisätutkimuksia vaativia sairauksia, korvaako vakuutus nämä käynnit?

Ei valitettavasti. Vakuutus korvaa vain yhden lääkärikäynnin, mutta jos sinulta löytyy jotain tutkimuksissa, saat lähetteen erikoislääkärille. Tämä lähete käy myös julkiselle sektorille.

Olen eläkkeellä, voinko minä ostaa tämän vakuutuksen?

Et valitettavasti kuulu vakuutuskassan toimintapiiriin. Vakuutuskassaan voivat liittyä sääntöjen mukaan A- ja LO-maksuluokan jäsenet.

Rakennusliiton Vakuutuskassa
Siltasaarenkatu 4 / PL 124