Rakennustuoteteollisuus

Rakennustuoteteollisuudessa työskentelee noin 6 200 Rakennusliiton jäsentä. Rakennustuoteteollisuuden työehtosopimuksen piirissä ovat tuoteteollisuuden tehtaissa ja kaivoksissa muun muassa
• elementinvalmistajat
• muottikirvesmiehet
• valurit
• betonimyllärit
• laborantit
• prosessityöntekijät
• laatanvalmistajat
• korjausmiehet
• kivimiehet
• hakkurit
• sahurit
• tiilenpolttajat.

Image

Rakennustuoteteollisuuden yleissitova työehtosopimus solmitaan Rakennusliitto ry:n ja Rakennustuoteteollisuus RTT ry:n välillä. Tämänhetkinen sopimus on voimassa 1.3.2023–28.2.2025. Sopimusta noudatetaan työnantajajärjestön jäsenten kaikkien työntekijöiden työsuhteissa. Sopimus on yleissitova, joten myös työnantajaliittoon järjestäytymättömissä alan yrityksissä tulee noudattaa työehtosopimusta.

Palkkaus

Tuoteteollisuuden työt tehdään palkkiopalkalla, aikapalkalla ja suora/osaurakalla. Palkka määräytyy työn vaativuuden perusteella, eli mitä työtä tehdään, tai työntekijän ammattitaidon perusteella. Työkohtainen palkka luokitellaan tehtäväkohtaisesti ja tämän päälle määritetään henkilökohtainen palkanosa. Alalla otetaan käyttöön uusi palkkausjärjestelmä tulevan sopimuskauden alusta lukien, vuonna 2022.

Viimeisimmän palkkatilaston mukaan säännöllisen työajan ansio on noin 16,50 €/h.

Työehdot

Voimassaoleva työehtosopimus