Uusi vakuutus kohentaa rakentajien terveyttä

Rakennusliitto perustaa jäsenilleen oman vakuutuskassan paikkaamaan työterveyshuollon puutteita.

Rakennusliiton liittokokouksessa päätettiin Rakennusalan vakuutuskassan perustamisesta. Vapaaehtoinen vakuutus paikkaa työterveydenhuollon ja hammashuollon puutteita. Rakennusalan vakuutuskassa aloittaa näillä näkymin toimintansa vuonna 2020.

– Meillä on paljon jäseniä, jotka työskentelevät omakotityömailla. Heillä ei ole lyhytaikaisten työsuhteiden takia mahdollista päästä työterveyshuollon määräaikaistarkastuksiin, Rakennusliiton sosiaalisihteeri Tiina Nurmi-Kokko perustelee vakuutuskassan perustamista.
– Monet sydän- ja verisuonisairaudet sekä tules-vaivat jäävät hoitamatta eikä kuntoutukseen ohjata tarpeeksi aikaisin työkyvyn ylläpitämiseksi.

Vakuutuskassan jäsenet pääsevät joka toinen vuosi lääkärintarkastukseen ja laboratoriotutkimukseen, jossa mitataan muun muassa kolesteroli-, maksa- ja verensokeriarvot. Jos lääkärintarkastuksessa huomataan terveysongelmia, kassan jäsen saa lähetteen jatkotutkimuksiin julkiseen terveydenhuoltoon.

Joka toinen vuosi kassan jäsen pääsee myös hammaslääkäriin. Vakuutus korvaa enintään 300 euron hammashoitokulut.
– Hampaiden hyvällä hoidolla voidaan pienentää esimerkiksi sydänsairauksien riskiä, Nurmi-Kokko muistuttaa.

Vakuutuskassa on tarkoitettu töissä oleville Rakennusliiton jäsenille. Kassan vuosittainen jäsenmaksu 150 euroa. Myös työnantaja voi maksaa sen työntekijän puolesta. Rakennusliiton liittokokous päätti rahoittaa vakuutuskassan perustamista 500 000 eurolla.

Seuraavaksi liitto selvittää Finanssivalvonnan kanssa käytännön järjestelyistä mitä vakuutuskassan perustaminen vaatii. Vakuutuspalvelut ostetaan Rakennusliiton ulkopuoliselta sairausvakuutuskassalta.
– Terveystarkastusten avulla rakentaja voidaan ohjata ajoissa jatkotutkimuksiin ja tarvittaessa kuntoutukseen. Tämä parantaa Rakennusliiton jäsenten elämänlaatua ja työkykyä, Nurmi-Kokko kiteyttää.

Jukka Nissinen