Työskentely ulkomailla

Kun lähdet töihin ulkomaille, kannattaa muistaa muutama perusasia. Ulkomailla voit joko työskennellä lähetettynä työntekijänä tai hakeutua itse ulkomaille töihin.

Lähetetty työntekijä

Lähetetystä työntekijästä on kyse silloin, kun työnantaja lähettää työntekijän töihin ulkomaille. Lähetetyn työntekijän työehdot määräytyvät Suomen lakien ja työehtosopimusten perusteella ja työntekijällä on oikeus päivärahaan sekä työnantajan kustantamiin matkoihin ja majoitukseen. Lähetetty työntekijä pysyy Suomen sosiaaliturvajärjestelmän piirissä pääsääntöisesti ainakin vuoden ajan.

Työhön hakeutuja

Työhön hakeutujasta on pääsääntöisesti kyse silloin, kun työntekijä hakeutuu oma-aloitteisesti ulkomaille töihin ulkomaalaisen työnantajan palvelukseen. Työehdot määräytyvät tällöin yleensä työntekomaan säännöstön perusteella, ja ilman eri sopimusta ei työntekijällä ole oikeutta päivärahaan, ilmaisiin kotimatkoihin taikka majoitukseen. Työhön hakeutuja siirtyy ETA-alueella heti työntekomaan sosiaaliturvan piiriin. ETA-alueen ulkopuolelle hakeuduttaessa soveltuvan sosiaaliturvasäännöstön määräytyminen on monimutkaisempaa ja vaihtelee tapauksesta riippuen.

Kirjallinen työsopimus

Ulkomaantyösopimukset on aina syytä tehdä kirjallisesti, vaikka kyseessä olisi lyhytaikainen työsuhde. Lähetetyllä työntekijällä on lain ja työehtosopimusten perusteella oikeus saada työsopimus kirjallisena ennen ulkomaille lähtöä.

Ulkomaille työhön hakeuduttaessa on myös tärkeää vaatia kirjallinen työsopimus, jotta mahdollisessa riitatapauksessa pystytään osoittamaan, mitä työehdoiksi on sovittu. Kirjallinen työsopimus on eräissä tapauksissa ratkaiseva myös sosiaaliturvan määräytymisen kannalta.

Työsopimus laaditaan yleensä siinä vaiheessa, kun henkilö on hyväksynyt työnantajan tekemän työtarjouksen.

Työnantaja on velvollinen antamaan työntekijälle kirjallisen työsopimuksen tai vähintään selvityksen työsuhteen keskeisistä ehdoista. Varmista, että saat tietoosi ainakin seuraavat asiat:

• työnantajan ja työntekijän yhteystiedot
  • työn alkamisaika
  • määräaikaisissa sopimuksissa työn päättymispäivä
  • irtisanomisaika
  • työskentelypaikka
  • palkka mahdollisine lisineen
  • loman määräytyminen
  • normaali työaika
  • käytettävä työehtosopimus.

Työsopimuksen allekirjoittavat molemmat osapuolet ja kumpikin saa sopimuksesta oman kappaleensa, joka sitoo molempia osapuolia.

Varmista ennen paluuta, että saat jokaisesta työsuhteesta työ- ja palkkatodistukset!

Verotus

Ennen ulkomaille lähtöä on hyvä ottaa yhteyttä kotikunnan verotoimistoon ja selvittää, mikä tulee olemaan ulkomaantyön verotuskohtelu. Verottajalta saatuja ohjeita on noudatettava tarkasti, jotta välttyy jälkiveroilta. Ulkomaille työhön hakeutujan on maksettava veronsa työntekomaan säännösten mukaisesti.

Suomen viranomaiset voivat pakkoperiä myös ulkomailla maksamatta jääneet verot.

Palkkaturva

Suomen järjestelmästä maksetaan maksukyvyttömän suomalaisen työnantajan ulkomailla työskentelevän työntekijän palkkasaatavat, mikäli työntekijällä on kotipaikka Suomessa.

ETA-alueella on joka valtiolla oma palkkaturvajärjestelmänsä. Näiden järjestelmien hyödyntäminen ulkomaalaisten työnantajien maksukyvyttömyys- tai maksuhaluttomuustapauksissa on useimmiten kuitenkin erittäin vaikeaa. ETA-alueen ulkopuolella ei palkkaturvajärjestelmää juuri tunneta.

Ulkomaille töihin?

Rakennusliiton jäsenen suositellaan olevan yhteydessä ennen ulkomaille lähtöä oman alueen Rakennusliiton palvelupisteeseen.

Lue lisää Rakennusliiton jäsenyydestä ulkomailla työskennellessäsi

Pohjoiskalotin Rajaneuvonta

Pohjoiskalotin Rajaneuvonnan kotisivuilla kerrotaan erilaisista työhön liittyvistä asioista, kuten työnhausta ja työttömyyskassoista, työskentelystä kahdessa eri maassa sekä rajatyöntekijän ja lähetetyn työntekijän asemasta. Rajaneuvonnassa saat palvelua myös suomeksi.

Töihin Ruotsiin tai Norjaan -miniopas

Yleistä

Tämän minioppaan sisältö on tehty kesäkuussa 2024 ja paikkansapitävyys on varmistettu silloin.

Yleistä tietoa Ruotsiin ja Norjaan muutosta, tarvittavista asiakirjoista ja muista löydät Pohjoismaisen yhteistyön sivuilta valitsemalla kohdemaaksi Ruotsi tai Norja.

Liitot ja A-kassa

Rakennusliiton ruotsalaiset vastaavat ammattiliitot ovat:

Rakennusliiton norjalaiset vastaavat ammattiliitot ovat:

Pohjoismaiden kansalaisena et tarvitse erillistä työlupaa työskennelläksesi Ruotsissa tai Norjassa. HUOM! Jos aiot asua ja työskennellä yli vuoden Ruotsissa, täytyy sinun kirjautua Ruotsin väestörekisteriin.

Rakennusliitto on sopinut sisarjärjestöjensä kanssa, että mikäli työskentely Ruotsissa tai Norjassa kestää yli kuusi kuukautta (6 kk), jäsenyys tulee siirtää paikalliseen ammattiliittoon. Alla on A-kassan ohjeistus työskentelyyn Ruotsissa ja Norjassa sekä ohjeet liiton jäsenyyden siirtoon.

Ohjeet liiton jäsenyyden siirtoon

Rakennusliiton jäsenpalvelusta pyydetään todistus liiton jäsenyydestä. Tämä todistus toimitetaan edelleen haluttuun liittoon. Kun työt päättyvät ulkomailla, voidaan jäsenyys siirtää takaisin Rakennusliittoon.

Töihin Norjaan (Norjassa vakuutettu työ)

• Norjassa on yleinen työttömyysvakuutus, joten olet Norjassa vakuutettuna työskentelysi perusteella.
  • A-kassan jäsenyyttä ei tarvitse pitää voimassa Norjassa työskentelyn aikana, mutta Suomeen palattaessa sinun tulee liittyä takaisin kassan jäseneksi 1 kuukauden sisällä, jotta Norjassa kerryttämäsi vakuutus- ja työskentelykaudet voidaan lukea hyväksi. Voit liittyä takaisin A-kassaan myös työttömänä.
  • Sinun tulee säilyttää työtäsi koskevat dokumentit (mm. työsopimus, palkkalaskelmat) ja työsuhteen päättyessä tulee muistaa pyytää työtodistus (bekreftelse på ansettelsesforhold)

Töihin Ruotsiin (Ruotsissa vakuutettu työ)

• Ruotsissa (ja Tanskassa) on työttömyyskassajärjestelmä, joten sinun tulee liittyä näissä maissa työttömyyskassan jäseneksi, jotta vakuutus- ja työskentelykaudet voidaan lukea hyväksi – varsinkin jos kyseessä pidempiaikainen, useamman kuukauden kestävä tai toistaiseksi voimassa oleva työsuhde. Jos liityt Ruotsissa Alfa-kassan jäseneksi, sinun on otettava vapaaehtoinen vakuutus (ei perusvakuutus), joka vastaa työttömyyskassan jäsenyyttä.
  • Palatessasi Suomeen, sinun tulee liittyä takaisin A-kassaan 1 kuukauden sisällä vakuutuksen päättymisestä Ruotsissa. Liittyä voit myös työttömänä.
  • Sinun tulee säilyttää työtäsi koskevat dokumentit (mm. työsopimus, palkkalaskelmat) ja työsuhteen päättyessä tulee muistaa pyytää työtodistus (arbetsgivarintyg)

Liikkuvuusavustus

• Jos haet liikkuvuusavustusta lähtiessäsi ulkomaille töihin, tulee jäsenyys säilyttää niin kauan kuin liikkuvuusavustusta maksetaan

Lomautus ulkomaan työsuhteesta

• Lomautustilanteessa työttömyysetuutta on haettava työskentelymaasta

Lähetettynä työntekijänä töihin Ruotsiin tai Norjaan suomalaiselta työnantajalta

• Työ on Suomessa vakuutettua, joten voit jatkaa jäsenyyttä suomalaisessa työttömyyskassassa
  • Työt voidaan lukea työssäoloehtoon kuten Suomessa työskenneltäessä
  • Lomautustilanteessa päiväraha haetaan Suomesta

Yhteydenotot

Työnhaku

• Ruotsin työnvälityksen verkkosivuilla voit selata yksityisen ja julkisen puolen työpaikkailmoituksia.
    • Ruotsin työnvälityksen (Arbetsförmedlingen) verkkosivuilta saat tietoa palkansaajan oikeuksista ja velvollisuuksista Ruotsissa.
  • Työpaikkailmoituksia julkaistaan Norjassa työpaikkasivustoilla (esim. nav.no), sanomalehdissä sekä yritysten ja järjestöjen verkkosivuilla.
    • Löydät lisätietoja palkansaajien oikeuksista ja velvollisuuksista SUA:n sivuilta

Työluvat ja henkilötunnukset

• Jos olet Pohjoismaiden kansalainen, et tarvitse työlupaa aloittaaksesi työskentelyn Ruotsissa tai Norjassa.

Ruotsi

• Jos aiot asua ja työskennellä yli vuoden Ruotsissa, täytyy sinun kirjautua Ruotsin väestörekisteriin.
  • Voit saada ruotsalaisen henkilötunnuksen, mikäli tietyt edellytykset täyttyvät. Henkilötunnus annetaan yleensä Ruotsissa vakinaisesti asuville tai Ruotsissa syntyneille henkilöille.

Norja

• Jos olet Pohjoismaan kansalainen ja aiot asua Norjassa korkeintaan kuusi kuukautta, sinun ei lähtökohtaisesti tarvitse tehdä muuttoilmoitusta tai kirjautua Norjan väestörekisteriin ja sinulle voidaan myöntää väliaikainen henkilötunnus eli D-numero. Väliaikaista henkilötunnusta tarvitset, jos aiot avata pankkitilin tai työskennellä (ja olet verovelvollinen) Norjassa.
  • Jos oleskelusi Norjassa jatkuu yli kuusi kuukautta, sinun on ilmoitettava asiasta verotoimistoon. Mikäli verotoimisto katsoo, että sinun on rekisteröidyttävä Norjan väestötietojärjestelmään, sinulle myönnetään norjalainen henkilötunnus. Muussa tapauksessa D-numero riittää.

Verotus

• Jos rekisteröidyt Ruotsin väestötietojärjestelmään ja alat työskennellä Ruotsissa, ota yhteyttä Ruotsin verovirastoon (Skatteverket) ja tilaa verokortti (A-skattsedel). Kun sinulla on verokortti, työnantaja voi pidättää palkastasi ennakonpidätyksen ja maksaa sosiaaliturvamaksut (työnantajamaksut).
  • Jos työskentelet Norjassa, maksat palkkatuloistasi veroa yleensä Norjaan. Mikäli asut vakinaisesti Norjassa, työnantajasi saa verokorttisi sähköisesti Norjan veroviranomaiselta. Jos et kuulu Norjan väestörekisteriin tai sinulla ei ole norjalaista henkilötunnusta, sinun tulee ottaa yhteyttä lähimpään verotoimistoon ja hakea verokorttia.
  • Lisätietoja: Pohjoismaiden veroviranomaisten yhteispalvelu