Jäsenyys

Liiton jäsenenä maksat jäsenmaksua vain 25 euroa kuukaudessa. Kuukausimaksuun sisältyy myös työttömyyskassan (A-kassa) jäsenmaksu.

Voimamme on jäsenissä ja alan hyvässä järjestäytymisessä. Jäsenemme kuuluvat yleensä myös A-kassaan, joka maksaa rakentajille ansiosidonnaisen päivärahan työttömyyden ajalta.

Työmailla tapahtuva edunvalvonta on tärkeä osa toimintaamme. Rakennusliitto on sopinut työnantajaliittojen kanssa työehtosopimuksilla minimiehdoista, joilla rakennusaloilla tehdään työtä.

Rakennusliitto on jäsenen tukena koko työuran ajan, opinnoista eläköitymiseen.

LIITY JÄSENEKSI

Miksi liitto?

Kokosimme asioita, joiden vuoksi juuri sinun kannattaa liittyä joukkoomme.

• Tärkein jäsenetusi on Rakennusliiton voima ja asiantuntemus palkka- ja työsuhdeasioissa sekä työsuojelu– ja sosiaaliasioissa.
  • Liitolla on sadan vuoden kokemus hoitaa rakentajien edunvalvontaa.
  • Saat nopeasti apua ja neuvoja työehtoasioissa sekä pulma- ja riitatilanteissa.
  • Joskus riitatapaus kärjistyy ja menee jopa oikeuskäsittelyyn asti. Kuusi kuukautta liiton jäsenenä ollut tai toisesta liitosta ns. vanhana jäsenenä siirtynyt henkilö (jäsenyys yhteensä yli 6 kk), jolla on jäsenmaksut kunnossa, voi edellytysten täyttyessä saada liitolta maksutonta oikeusapua. Rakennusliitossa työskentelee työoikeuteen ja työlainsäädäntöön perehtyneet lakimiehet.
  • Liitto palvelee palvelupisteissä ympäri Suomen. Myös sähköiset palvelut ovat ulottuvillasi.
  • Pääset selaamaan avoimia työpaikkoja, tekemään itsellesi työnhakuprofiilin ja hakemaan helposti töitä Rakennusliiton Duunimylly-työnvälityksen kautta. Myös muut urapalvelumme ovat käytettävissäsi.
  • Voit liittyä Rakennusliiton Vakuutuskassan jäseneksi. Vakuutuskassa on liiton terveyttä edistävä jäsenpalvelu. Vakuutuskassan jäsenyys on vapaaehtoinen ja maksaa 100 euroa vuodessa.
  • Saat rahanarvoisia jäsenetuja.
  • Osaavat ja aktiiviset luottamushenkilöt ajavat työpaikoilla jäsenten etua. Luottamushenkilöverkostomme ansiosta saat apua myös työpaikkatasolla.
  • Kuulut nykyaikaiseen ja tehokkaaseen A-kassaan, jossa tunnetaan rakennusalan erityispiirteet.
  • Rakennusliitto kehittää jatkuvasti keinoja harmaan talouden kitkemiseksi. Liitto tekee kaikkensa myös jäsentensä työllisyyden parantamiseksi.
  • Rakennusliitto on sopinut työnantajaliittojen kanssa työehtosopimuksilla minimiehdoista, joilla rakennusaloilla tehdään työtä. Mitä useampi rakentaja kuuluu Rakennusliittoon, sitä varmemmin työehtosopimusten yleissitovuus säilyy. Kuulumalla liittoon ja osoittamalla joukkovoimaa, pidämme rakentajien oikeuksista parhaiten kiinni.
  • Jäsenenä voit vaikuttaa kaikkiin rakentajia koskeviin asioihin ja osallistua esimerkiksi ammattiosasto– ja nuorisotoimintaan.
  • Rakennusliitto järjestää edunvalvontaa ja järjestötoimintaa vahvistavaa koulutusta valtakunnallisesti ja alueellisesti.
  • Rakennusliiton jäsenet saavat kotiinsa Rakentaja-lehden (8 numeroa/vuosi).
  • Jäsenet saavat myös vuosittain taskukalenterin, joka sisältää työaikakirjanpitosarakkeet sekä tietoliitteen. Vuodesta 2024 alkaen kalenteri pitää erikseen tilata.

Olemme rakentajan puolella.

Liity liittoon