Ulosmarssi Powerin Vantaan työmaalta

Rakentaja-lehti 22.11.2023

Terveisiä hallitukselle: ”Vähän jarrua päälle nyt!”

Rakennusliiton ja Sähköliiton jäsenet muistuttavat hallitusta muun muassa siitä, että lakko-oikeus on perusoikeus.

Rakennusliiton ja Sähköliiton väki marssi tänään, marraskuun 22. päivä kello 11 ulos kodinelektroniikkaliike Powerin uuden myymälän työmaalta vastalauseena hallituksen suunnittelemille työelämän heikennyksille ja leikkauksille.

– Nämä hallituksen uudet linjaukset tuntuvat olevan todella rajuja ja olemme niitä vastaan, työmaan pääurakoitsijan Jatke Toimitilat Oy:n rakennuspuolen luottamusmies Mika Korpela sanoo.

Esimerkiksi lakko-oikeuteen kajoaminen ja ensimmäisen sairaspäivän palkattomuus ovat niitä asioita, jotka Korpelaa harmittavat.

– Ensimmäisen sairaspäivän palkattomuus kuulostaa aika kovalta nuorille, perheellisille työntekijöille, jotka tekevät paljon töitä ja lapset sairastelee. Tulee aika hankalia tilanteita.

Myöskään työttömyysturvan leikkaukset eivät saa työelämän konkarilta kehuja. Hänkin on ehtinyt työuransa aikana kokea, miltä työttömyys tuntuu.

– Aika kovia leikkausaikeet ovat, nälkä tulee nopeasti, Korpela toteaa.

Korpela kuitenkin uskoo työntekijöiden joukkovoiman toimivuuteen.

– Tajuavat hallituksessa, että joku on heitä vastassa.

Potkulaki on kohtuuton

”Pärstäkerroin-potkut” eivät sovi hyvään työelämään.

Caverionin alueyksikön pääluottamusmies Kai-Eerik Kuukkanen marssi iv-asentajien kanssa ulos työmaan portista.

– Kaikki lähtivät mukaan, lvi-ala on vahva ala, Kuukkanen kiitteli työtovereitaan.

– Minua henkilökohtaisesti – kuten kyltissänikin lukee – ihmetyttävät suunnitelmat siitä, että pärstäkertoimen perusteella voidaan pistää ihminen pihalle. Ei tarvitse kuin pomon kanssa pikkasen mennä sukset ristiin, niin pääsee lähtemään. Myös työssäoloehdon pidentyminen ja työttömyyskorvauksen leikkaukset ovat huono homma.

Lakko-oikeuden rajoitukset mietityttävät myös Kuukkasta.

– Joku siitä sanoi hyvin, että nyt on tämmöinen hallitus, mutta seuraavan hallituksen kanssa, jos tulee taas eripuraa oikeuksista, niin miten sitten käy, kun kukaan ei pysty lakkoilemaan.

Kuukkasella on hallitukselle terveisiä.

– Voisivat laittaa vähän jarrua päälle ja miettiä muutaman kerran uudestaan, mitä ovat tekemässä.

Teksti ja kuvat: Johanna Hellsten