”Ei käy!”

Rakentaja-lehti 24.11.2023

SAK:n edustajisto marssi valtioneuvoston eteen ilmaisemaan vastalauseensa hallituksen suunnittelemille työelämän heikennyksille ja kohtuuttomille leikkauksille.

– Hallituksen kyyti palkansaajille on kylmää ja näyttää siltä, että entistä kylmemmäksi muuttuu. Monesta hallitusta voi syyttää, mutta ei kyllä vitkastelusta leikkauksissa ja heikennyksissä. Niitä tulee liukuhihnalta, marssia johtanut SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta totesi puheessaan Senaatintorilla.

Elorannan mukaan julkisen talouden ja työllisyyden parantaminen ovat kyllä kannatettavia tavoitteita, mutta hallituksen keinot eivät paranna kumpaakaan.

– Meillä on esimerkiksi henkilökohtainen avustaja, jonka pieni palkka juuri ja juuri riittää elämiseen. Vuokra tulee maksettua ja laskut hoidettua ja hän hoitaa asiakkaitaan antaumuksella. Jatkossa hän joutuu miettimään, että jos sairastuu, lähteekö töihin vai onko ilman palkkaa? Mahdollisesti sairastuttaa sitten asiakkaansa, koska ei voi jäädä kotiin, kun laskut jäisivät maksamatta.

Elorannan mukaan hallitus asettaa ihmiset sellaisten valintojen eteen, joita ei pitäisi joutua tekemään.

– Entäpä irtisanomisten helpottaminen? Meillä on esimerkiksi bussinkuljettaja Pertti, joka on ollut 10 vuotta samassa firmassa töissä ja kaikki menee hyvin. Sitten pomon kanssa menee sukset ristiin tai kemiat eivät pelaa. Vika löytyy aina työntekijästä ja firma sanoo hänet irti. Asiallisin perustein, mutta ilman painavaa syytä. Ja näin siinä sitten jälleen kerran duunari on ihmeissään, että kuinka tässä näin kävi, Eloranta kuvaa.

Elorannan mukaan nämä ovat esimerkkejä, jotka voivat olla totta hyvinkin pian, jos hallitus jatkaa toimenpiteitään.

– Onko tämä se suunta, johon hallitus haluaa viedä Suomea ja suomalaista yhteiskuntaa? Laittaa suomalaisia ihmisiä ahdinkoon?

Rakennusliiton SAK:n edustajiston jäsenet olivat myös mukana marssilla.

– Meillä on painava syy olla mukana. Hallituksen – eikä pelkästään hallituksen vaan myös elinkeinoelämän – määräämät heikennykset työttömyysturvaan ja ihan tavallisen ihmisen elämään. Niitä vastaan kamppaillaan ja taistellaan, Rakennusliiton hallituksen jäsen, Janne Gren toteaa.

– Ja tässähän on nimenomaan kysymyksessä hallituksen esitysten vastustus, ei hallituksen vastustus, Rakennusliiton hallituksen jäsen Jari Jääskeläinen muistuttaa.

Teksti ja kuvat: Johanna Hellsten