Ulosmarsseja Helsingissä

Rakentaja-lehti 29.11.2023
Painavasyy-ulosmarssi Hartelan Ilmalan Aura -toimistotalotyömaalta Helsingissä sujui mallikkaasti.

Helsingissä Hartelan Ilmalan Aura -toimistotalotyömaalta käveltiin loppupäiväksi ulos keskiviikkona 29. marraskuuta kello 11. Painavasyy-mielenilmaukseen osallistui Hartelan työntekijöiden lisäksi muun muassa maalausliike Nurminen Works Oy:n, Sisärakennustekniikka SRT Oy:n, PKS Talotekniikka Oy:n ja Uudenmaan LVI-Talo Oy:n työntekijöitä. Samaan aikaan järjestettiin mielenilmaus myös Skanskan Helsingin Ahdinlaituri -kerrostalotyömaalla.

Hartelan Etelä-Suomen alueluottamusmies Jonne Lehtinen on ollut työmaan luottamusmiehenä 1,5 vuotta. Lehtisen mukaan työmaalla asiat ovat hoituneet niin kuin pitääkin, eikä ulosmarssi kohdistu millään lailla työnantajaan.

– Hallitus on antanut meille painavia syitä mielenilmaukseen, Lehtinen painottaa.

Sähköasentajat Reko Ilmonen ja Reijo Pasuri PKS Talotekniikka Oy:stä ovat myös hengessä mukana.

– Työehtojen heikennykset ja muut hallituksen heikennykset saivat lähtemään mukaan tähän mielenilmaukseen, Pasuri toteaa.

Nurminen Works Oy:n pääluottamusmies Timo Kuvaja hyppäsi pyöränsä selkään ja lähti polkemaan kotiin.

– Nyt yritetään murtaa perinteistä neuvotteluyhteiskuntaa. Hallitus on lähtenyt ajamaan pelkästään työnantajien pitkäaikaisia tavoitteita. Työntekijöiden on sitä vastustettava, Kuvaja perustelee mielenilmauksen järjestämistä.

Kuvajan oli helppo saada työkaverit mukaan ulosmarssiin.

– Maalarit ovat aina rintamassa mukana. Hätäisimpiä joutui jopa pidättelemään.

Teksti ja kuva: Jukka Nissinen