Rakentajien kesämuistio 2020

Rakennusliitto palvelee koko kesän, mutta hieman poikkeavin aukioloajoin.

Poikkeukset

• Liiton puhelinvaihde ja keskustoimisto  on suljettu 29.6.–26.7. välisen ajan.
  • Rovaniemen toimisto on suljettu 22.6.–4.7.
  • Kajaanin toimisto on suljettu 1.6.–5.7.
  • Kouvolan toimisto on suljettu 20.7. -2.8.
  • Jyväskylän toimisto on suljettu 27.7.-2.8.
  • Uudenmaan aluetoimisto on avoinna kesäaikana 1.6.–31.8.2020
    maanantaisin klo 8.30–16.30, ti–pe klo 8.30–15.30

Katso täältä kaikkien toimistojen yhteystiedot, palvelunumerot ja puhelinpalveluajat.

Huomaathan, että liiton ja kassan eAsiointi on käytettävissäsi joka päivä ympäri vuorokauden.

Uusi jäsenvakuutus 1.7.2020 alkaen

Työelämän käytettävissä olevat jäsenet (A- ja LO-jäsenmaksuluokka) on vakuutettu 1.7.2020 alkaen vapaa-ajan tapaturmavakuutuksella vakuutusyhtiö Turvassa. Vakuutuksesta korvataan tapaturman hoitokuluja. Vakuutukseen sisältyy myös pysyvän haitan korvaus ja kuolemantapauskorvaus. Vakuutus on voimassa Suomessa.
Lisätietoa jäsenvakuutuksista ja eduista: www.turva.fi/rakennusliitto.

Teboil tarjoaa kesäetuja liiton jäsenille

SÄÄSTÄ BENSIINISSÄ JA DIESELISSÄ 2,5 snt/l
Rakennusliiton jäsenkortilla saat alennusta Teboilin polttoaineista 2,5 senttiä/litra. Etu on voimassa 18.8.2020 saakka Teboil-huoltamoilla ja automaattiasemilla (ei kuitenkaan Teboil Express -automaattiasemilla).

KAIKKI YÖPESUT (klo 22¬06) -50%
Puhtaalla autolla on mukavampi matkustaa. Kaikki yöpesut ovat -50% seuraavilla Teboil-asemilla aina elokuun loppuun asti

• Hyvinkää, Sveitsinhovi (Mäkikuumolantie 1)
  • Kokkola, Terminaalikatu (Terminaalikatu 1)
  • Oulu, Rusko (Laakeritie 2)
  • Tuusula, Hyrylä (Hyrylänkatu 2)
  • Vaasa, Laturintie (Laturintie 2)
  • Vantaa Asola, (Asolanväylä 27)

Kaikki asemat löydät helposti myös Teboilin huoltamohausta.
Teboilin eduista lisätietoa

Työehtosopimusten keskeiset asiat

Rakennusliiton sopimusalojen palkat nousevat 1.9. Sopimusalojen TES-lennäkit päivitettyine palkkatietoineen löydät kunkin sopimusalan alta.

Toimi näin, jos sinut lomautetaan

Koronaviruksen vuoksi lomautusmenettelyyn on sovittu muutoksia Rakennusliiton sopimusaloilla:

• YT-menettely voidaan sivuuttaa, kun kysymyksessä on koronaviruksesta aiheutuva lomautus.
  • Lomautusilmoitusaikoja voidaan sopimalla lyhentää. Lomautusilmoitusajaksi voidaan sopia 1–14 päivää.

Katso lomautuksiin liittyvät ohjeet. Päivärahahakemuksen käsittely nopeutuu, kun hakemuksen mukana on kaikki tarvittavat liitteet. Hakemusten käsittelytilanteen näet Rakennuskassan verkkosivuilta.

Lakimuutoksille jatkoa

Eduskunnan päätöksellä viime huhtikuussa tehtyjä Yt- ja työsopimuslain väliaikaisia muutoksia jatketaan vuoden 2020 loppuun asti. Muutokset koskevat Yt-menettelyn neuvotteluaikoja ja työsopimuslain lomautusilmoitusaikoja ja takaisinottovelvollisuutta.
Lue 29.6.2020 päivitetty uutinen lakimuutoksiin liittyen.

Työttömyyskassojen yhteisjärjestö ry:n sivuilta löytyy kooste työttömyysturvan väliaikaisista lakimuutoksista ja niiden voimassaolosta.

Neuvoja kesätyöntekijöille

Palkansaajien keskusjärjestöjen yhteinen Kesäduunari-info palvelee kaikkia kesätyöntekijöitä numerossa 0800 179 279 maanantaista perjantaihin kello 9–15. Puhelu on soittajalle maksuton.

Kun olet saanut kesätyöpaikan, voit soittaa infoon ja kysyä työsopimuksen tekemisestä, palkkauksesta, työajoista, lomakorvauksesta ja muista työsuhteeseen liittyvistä asioista. Voit esittää kysymyksiä myös WhatsAppilla numerossa 040 747 1571 sekä Kesäduunari-infon sähköisen lomakkeen kautta.
Kesäduunari-infon verkkosivut

Kuumassa työskentely

Kaikki rakentajat eivät ole kesälomilla. Kuumilla säillä onkin hyvä muistaa kuumassa työskentelyn riskit ja huolehtia riittävästä ja oikeanlaisesta nesteytyksestä.  Aiheesta lisää >>

Hyödynnä jäsenedut myös lomakautena

Myös kesällä kannattaa hyödyntää rahanarvoisia etuja, joita Rakennusliitto tarjoaa jäsenilleen. Pidäthän siis jäsenkortin lompakossasi, jotta voit edun saamiseksi osoittaa jäsenyytesi.

Liitolla on paljon hotellilomaetuja, joita kannattaa hyödyntää. Uusimpana lomaetuna voit varata myös Holiday Clubin loma-asuntoja tarjoushintaan. Lue lisää loma-asunnoista ja varaa ne suoraan Holiday Clubin verkkopalvelusta.

Katso täältä kaikki jäsenedut

Mobiilijäsenkortti älypuhelimeen

Liiton työelämässä olevat tai opiskelevat (Raksanuoret) jäsenet voivat tilata itselleen mobiilijäsenkortin älypuhelimeen. Kortti toimii muovisen jäsenkortin rinnalla eli se ei korvaa täysin muovikorttia.

Mobiilijäsenkortin merkittävin etu on, että pääset sitä kautta helposti luomaan itsellesi työnhakuprofiilin ja selaamaan avoimia työpaikkoja liiton omaan työnvälitykseen.  Kortilla voit todistaa myös jäsenyytesi liiton jäsenetukohteissa. Huomioithan kuitenkin, että tankkaamiseen (Teboil-huoltamot) tarvitaan yhä magneettinauhallista muovijäsenkorttia edun saamiseksi.

Mobiilijäsenkortin voi tilata kirjautumalla eAsiointiin ja seuraamalla siellä olevia ohjeita

Syksyn Pysyvään muutokseen -kurssien haku on auki

Kesällä, kun mieli lepää, voit suunnata ajatukset myös syksyyn ja omaan sekä perheesi hyvinvointiin. Palkansaajien hyvinvointi ja terveys PHT ry on yleishyödyllinen, työikäisiä hyvinvoinnin pariin kannustava järjestö. PHT auttaa sinua ja perhettäsi pysyvään muutokseen.

1. askel Pysyvään muutokseen -kursseilla tarjoutuu mahdollisuus pysähtyä oman hyvinvoinnin ja jaksamisen äärelle. Koulutetut ohjaajat ja tutkitusti toimiva psykologinen ohjausmenetelmä auttavat tarkastelemaan omaa arkea, tapoja ja käyttäytymistä sekä löytämään työkaluja, jotka tukevat hyvinvointia ja pysyvää elämäntapamuutosta. Syksyn kursseille voi hakea nyt.
Lisätietoa PHT:n sivuilla.

Rentouttavaa ja turvallista kesää!