Toimi näin, jos sinut lomautetaan

Kysymyksiä ja vastauksia koronan vaikutuksista rakennusalan työsuhteisiin

Toimi näin, jos sinut lomautetaan

Koronaviruksen vuoksi lomautusmenettelyyn on sovittu muutoksia Rakennusliiton sopimusaloilla:

• YT-menettely voidaan sivuuttaa, kun kysymyksessä on koronaviruksesta aiheutuva lomautus.
  • Lomautusilmoitusaikoja voidaan sopimalla lyhentää. Lomautusilmoitusajaksi voidaan sopia 1–14 päivää.

Ilmoittaudu TE-toimistoon ensimmäisenä lomautuspäivänä

Jos sinut lomautetaan, ilmoittaudu TE-toimistoon kokoaikatyön hakijaksi viimeistään ensimmäisenä lomautuspäivänäsi: www.te-palvelut.fi. TE-toimisto antaa kassalle lausunnon työnhakusi voimassa olosta. Ilman esteetöntä lausuntoa et voi saada päivärahaa. Muista ilmoittaa, että kuulut Rakennuskassaan, jolloin lausunto lähetetään oikeaan paikkaan.

Ohjeet TE-palveluiden asiointiin (pdf)

Lähetä päivärahahakemus kahden viikon kuluttua

Kun olet ollut lomautettuna kaksi kokonaista kalenteriviikkoa, lähetä päivärahahakemus Rakennuskassaan mieluiten eAsioinnin kautta. Kassa tarvitsee hakemuksesi liitteeksi ainakin lomautusilmoituksen ja palkkatodistuksen vähintään 26 kalenteriviikolta ennen lomautuksen alkamista.

Suomen hallitus ilmoitti 20.3., että lomautusten viiden päivän omavastuuaika poistuu ja oikeus työttömyysetuuteen alkaa heti. Rakennuskassan sivustolle on koottu Työttömyysturvalain ja Työsopimuslain muutokset.

Milloin hakemus käsitellään?

Hakemusten käsittelytilanne löytyy Rakennuskassan verkkosivuilta. Älä soita Rakennuskassan puhelinneuvontaan kysyäksesi käsittelytilannetta, sillä se hidastaa kaikkien hakemusten käsittelyä. Jos kassa tarvitsee lisätietoa hakemuksesi käsittelyyn, sinuun ollaan yhteydessä.

Lähetä jatkohakemus neljän viikon välein

Hae päivärahaa aina takautuvasti. Lähetä jatkohakemukset neljän kalenteriviikon välein, jos lomautuksesi edelleen jatkuu.

Video-ohje eAsioinnin käyttöön

Huomaathan, että Rakennuskassan verkkosivujen ulkoasu on muuttunut ja pääset eAsiointiin esimerkiksi oikean yläkulman keltaisesta painikkeesta.