Tampereen rantatunneli pohdituttaa myös rakentajia

Tampereen Rantaväylän tunneli jakaa myös rakentajien mielipiteitä. Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi kannattaa tunnelin rakentamista, mutta Tampereen suurimman ammattiosaston puheenjohtaja, Kalle Hyötynen puolestaan on vastustajien riveissä. Miehet ottivat asiasta yhteen Hervannassa.

Hervannassa Lujatalon työmaalla tavanneet Harjuniemi ja Hyötynen perustelivat molemmat kantaansa niin rakentajille kuin mediallekin.

Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi puolustaa tunnelin rakentamista ennen muuta työllisyyssyillä. Hänen laskelmiensa mukaan se toisi ainakin 500 rakentajalle työtä viideksi vuodeksi.

-Tampere on kasvava keskus, jolla on nyt lähes keskustassa hyvää rakentamatonta maata. Minusta sen liikennejärjestelyt olisi saatava tunneliratkaisulla nykyaikaisiksi. Samalla alueelle tulisi hyvä asuinalue aivan kaupungin ydinpaikalle.

– Taloustilanne on valtakunnassa heikonlainen. Tässä tilanteessa olen sitä mieltä, että kannattaisi miettiä vakavasti tämänkaltaista isoa hanketta.

Rakennusliiton Tampereen ammattiosasto 10 puheenjohtaja Kalle Hyötynen ei lämpene tunnelihankkeelle. Hänellä ei ole mitään työllisyysvaikutuksia vastaan, mutta hän katsoo, että Tampereella riittää kyllä muitakin kohteita rakennettavaksi. Hyötynen on myös Tampereen kaupunginvaltuutettu.

– Olen sitä mieltä, että meillä on Tampereella hankelistalla niin paljon tärkeämpiä liikenteellisiä ja infrahankkeita, että nyt täytyy pistää asiat tärkeysjärjestykseen. Kaikkea ei missään nimessä pystytä rakentamaan tässä taloustilanteessa. Nyt täytyy miettiä, mitä tehdään ja mitä jätetään tekemättä. Tästä syystä rantaväylän pitkän tunnelin aika ei ole nyt.

Kalle Hyötynen nostaa tunnelin edelle muun muassa jätevedenpuhdistamon rakentamisen maan alle.

-Minun mielestäni olisi fiksua rakentaa Sulkavuoreen suuri keskuspuhdistamo.Meillä on pintapuhdistamot siinä kunnossa, että joka tapauksessa joudutaan investoimaan niihin, ellei rakenneta uutta. Sitä kautta esimerkiksi Viinikanlahdesta vapautuisi tilaa rakentamiselle.

Vaikka Harjuniemi ja Hyötynen ovatkin tunnelihankkeesta eri mieltä, eivät he usko sen synnyttävän juopaa rakentajien välille. -Olisi aika kummallista, ettei näin suurista hankkeista voisi olla eri mielipiteitä. Ei sen takia tarvitse ruveta nurkkia kiertämään ja erimielisyyttä rakentamaan. Jutellaan avoimesti asioista.

-Tamperelaiset tämän asian kuitenkin lopulta ratkaisevat  ja hyvä niin, korostaa Harjuniemi.

MIKÄ TUNNELI ?

Rantaväylän tunneli on Tampereelle Näsijärven rantaan suunniteltu 2,3 k, pitkä maantietunneli. Suunnitelmien mukaan rakennuttajana toimisi Tiehallinto ja rakentamistyöt tehtäisiin vuosina 2011–2015. Tunnelille tehtiin varaus kaavaan jo vuonna 1995, mistä lähtien valmisteluja on viety vähitellen eteenpäin.

Tunnelilla on tarkoitus poistaa keskusta-alueen läpikulkuliikenteestä johtuvia ruuhkaongelmia. Tunneli tulee osaksi Valtatie 12:a, jonka liikenteestä Paasikiven- ja Kekkosenteillä nykyisin kaksi kolmasosaa on laskelmien mukaan läpikulkuliikennettä. Lisäksi tunneli mahdollistaisi Ranta-Tampellan kaavoittamisen asuinrakennuksille, keskustan laajenemisen Näsijärven rantaa kohti sekä vähentäisi melu- ja epäpuhtaushaittoja.

Viime kunnallisvaalit olivat Tampereella ”tunnelivaalit”, joissa tuotiin räväkästi esiin kantoja puolesta ja vastaan. Arvioiden mukaan nykyinen valtuusto jakaantuu aika lailla tasan puolustajiin ja vastustajiin.

-Tärkeää olisi vihdoin tehdä päätös asiasta puoleen tai toiseen, että päästään suunnittelemaan jotain muutakin, sanoo Kalle Hyötynen.