Kiire tappaa laadun rakennustyömaalla

Työmaalla tohelletaan Rakennusliiton hallituksen mukaan tiukan aikataulun takia montaa työvaihetta päällekkäin samoissa tiloissa.  Hallituksen mukaan aikataulut ja laatu kärsivät siitä, kun töitä tehdään väärässä järjestyksessä. Rakennusliiton hallitus kokoontui perjantaina Helsingissä.

Tällä viikolla on jälleen keskusteltu paljon rakentamisen laadusta. Yhdeksi syyksi rakentamisen huonoon jälkeen on nostettu rakentajien heikentynyt työmoraali.

Rakennusliiton hallitus korostaa kannanotossaan, että liiton jäsenet ovat tästä asiasta eri mieltä. ”Rakennusalan työntekijä ei saa tehdä työtään niin hyvin kuin osaa. Työtä tehdään monesti kiireellä keskeneräisten suunnitelmien pohjalta. Rakennusurakat on pilkottu niin pieniin palasiin, ettei kenelläkään ole kokonaisnäkemystä työmaan tilanteesta.”

Rakentajien mukaan kiire näkyy etenkin kosteudenhallinnassa. Märkä betoni ja kastuneet eristeet luovat pohjan myöhemmille kosteusvaurioille.

”Työmaalla tohelletaan tiukan aikataulun takia montaa työvaihetta päällekkäin samoissa tiloissa. Aikataulut ja laatu kärsivät siitä, kun töitä tehdään väärässä järjestyksessä.

Urakoita pilkotaan siksi, että rakentamisen kokonaishinta saadaan näyttämään halvemmalta. Alihankkijan aliurakoitsijan palveluksessa ei aina ole rakentamisen ammattilainen. Urakoiden ketjutukset piilottavat myös vastuun lopputuloksesta.”

Liiton hallitus korostaa, että perinpohjainen suunnittelu, realistiset aikataulut ja ammattilaiset työmaalla takaavat hyvän laadun rakentamisessa. Nämä seikat ovat myös hyvän työturvallisuuden taustalla.