”Alipalkkaa maksavat ottavat nyt tietoisen riskin”

Rakennusliiton II puheenjohtaja Kyösti Suokas arvioi, että virolaiset alipalkkaa maksavat työnantajat ottavat nyt Suomessa tietoisen riskin. Suokas kommentoi Viron korkeimman oikeuden päätöstä Ylen uutisille.

Rakennusliiton toisen puheenjohtajan Kyösti Suokkaan mielestä Viron korkeimman oikeuden päätös tervehdyttää rakennusalaa. Päätöksen mukaan Virosta Suomeen lähetettäville työntekijöille on maksettava Suomen työehtosopimusten mukaista palkkaa.

”Samat pelisäännöt on nyt lahden molemmin puolin, sikäli tämä tervehdyttää rakennusalaa. Nyt myös ne virolaiset työnantajat, jotka Suomeen työvoimaa lähettävät, ottavat tietoisen riskin, jos he maksavat työntekijöille alipalkkaa tai teettävät ylipitkiä työpäiviä ilman ylityökorvauksia.”

Vaikka työnantaja palaisi takaisin Viroon, voi hän joutua maksamaan puuttuvat palkat ja korvaukset, jos työntekijä alkaa niitä jälkeenpäin vaatimaan.

”Myös Viron oikeuslaitos panee saatavat maksuun. Työnantaja ei sikäli ole turvassa, että hän voi joutua maksamaan saatavat myös siellä Virossa.”

”Työntekijät tyytyvät”
Suokas ei usko, että päätös muuttaa juuri mitään Suomen rakennusbisneksessä. Hänen mukaansa jo EU:n komennustyödirektiivin perusteella on ollut täysin selvää, että Suomen työehtosopimusta on noudatettava, tuli työntekijä mistä maasta hyvänsä.

”Ongelmahan on se, että kun työnantajat ja työntekijät tulevat Virosta tänne ja ovat sopineet matalammasta palkasta, työntekijät tyytyvät siihen matalampaan palkkaan. En usko, että tämä tilanne tästä oikein mihinkään muuttuu. Jos sovitaan alipalkka ja sillä tehdään, niin eihän me siihen pystytä edelleenkään puuttumaan.”

Jos Suomessa työskentelevän virolaisen alalla ei ole suomalaista sopimusta, on korkeimman oikeuden mukaan hänelle maksettava kohtuullista peruspalkkaa.

Suokas arvioi, että käytännössä lähes kaikki Suomessa työskentelevät virolaiset ovat aloilla, joissa on yleissitovat työehtosopimukset. Näitä ovat esimerkiksi rakennus- ja palvelualat, ravintola-ala sekä kiinteistönhuoltoala.