Uudet mestari-kisälli-parit aloittivat työmailla

Rakentaja-lehti 4.11.2021

Mukana on jo kolme yritystä, Skanska, YIT ja Peab.

Vuonna 2019 Skanska, Rakennusliitto ja Barona Oy kehittelivät vaihtoehtoisen opinpolun, mestari-kisälli-ohjelman, jonka tarkoituksena oli, että 5–6 nuorelle tarjottiin mahdollisuus 6 kuukauden palkalliseen työssäoppimiseen työmaalla kokeneen rakentajan opastuksessa. Tänä vuonna ohjelma laajeni 2 uuteen yritykseen ja Rakentaja lähti YIT:n työmaille katsomaan, kuinka homma tällä kertaa sujuu.

Nuoret ovat aluksi 3 kuukautta Baronan palkkalistoilla ja jos työt alkavat sujua, on heidät tarkoitus palkata YIT:n kirjoille jatkamaan oppimista. Barona hoiti alkukarsinnan haastattelun. Kakkoshaastattelun tekivät YIT:n edustajat, joukossa myös YIT:n pääkaupunkiseudun luottamusmies, Jari Jääskeläinen.

”Ohjaaja on ollut tosi mukava”

YIT:n espoolaisella työmaalla odottelevat ohjaajana toimiva työmaan varavaltuutettu Johan Kotiranta, kisälli Patrik Laulajainen ja oppisopimusopiskelija Oona Pohjolainen. Kotiranta ohjaa molempia nuoria rakentajia.

– Minulle ilmoitettiin, että ”olet niin hyvä ihmisten kanssa”, joten ala hoitaa ohjausta. Olen tehnyt sitä aiemminkin ja minulla on myös ohjaajan koulutus osana erikoisammattitutkintoa, Kotiranta kertoo.

Kotiranta kertoo, että he viettävät käytännössä yhdessä kaiken ajan.

– Molemmat oppivat ja näkevät, miten eri töitä tehdään. Ei tule kenellekään sellaista fiilistä, että jäisi ulkopuolelle.

Kisällinoppiin lähtenyt Laulajainen ei ole ensimmäistä kertaa pappia kyydissä rakennusalalla.

– Olen tehnyt joskus rakennusalan töitä, mutta missasin yhteishaun. Sitten huomasin ilmoituksen tästä mahdollisuudesta Instagramissa ja kun tähän ei vaadittu kokemusta kentältä, päätin hakea. Ajattelin, että tästä saisi käteen ammattitaitoa, Laulajainen kertoo.

Laulajainen aloitti työmaalla 9. elokuuta ja ensimmäiset päivät tehtiin perehtymistä yritykseen ja kyseiseen työmaahan, käytiin turvapuistossa ja suoritettiin työturvallisuuskortti.

– Pääsin aika alussa jo purkamaan valumuottia pois portaista, Laulajainen sanoo tyytyväisenä.

Hän kehuu ohjaajaa ”tosi mukavaksi”, mutta piruilee Kotirannalle siitä, että tämä oli lomalla ensimmäiset 2 viikkoa ohjauspestistä. Huomaa heti, että välit mestarin ja kisällin välillä ovat mutkattomat.

Työmaalla iso osa urakoista on myyty ulos, joten välillä vaivaa työn puute. Se ei ole kuitenkaan muuttanut Laulajaisen ajatuksia alasta. Tekemällä oppiminen on sopinut Laulajaiselle hyvin.

– Sen osaan jo sanoa, että tämä on minun alani. Olen aina tykännyt nähdä omien käsieni jäljen ja olen ihminen, joka oppii nimenomaan tekemällä. Työmaalla on myös hyvä henki; kaikki ovat tosi sosiaalisia ja jengi auttaa ja selittää, jos tulee kysymyksiä.

– Olemme tehneet yhdessä TR-mittauksia, fiksanneet niiden puutelistoja, rakentaneet kulkuteitä ja suojauksia, Kotiranta kertoo.

Kotiranta pitää ohjaajan tärkeimpänä ominaisuutena rauhallisuutta.

– Pitää jaksaa selittää ohjattaville selkeästi ja kunnolla opittavat asiat ja jaksaa aukaista sitä, miksi jotain tehdään, ei pelkästään miten tehdään. Välillä se tarkoittaa myöskin rakennusalan slangin suomentamista.

”Työmaalla on hyvä vibe”

Vantaalaisen asuinrakennustyömaan ”grillikatoksessa” istuu kahvilla työmaan työsuojeluvaltuutettu, ohjaaja Pentti ”Pena” Kotajärvi ja kisälli Abdimahab Hashi. Kotajärvelläkin on oppilaanohjauksen paperit lakkarissa ja YIT:ltä kokemusta jo 21 vuotta. Kyllä sillä kokemuksella voi jo mestariksi puhutella. Hän ohjaa työmaalla myös ammattikorkeakoululaisten haalari-harjoitteluja.

– Abdilla on lähtenyt homma käyntiin hyvin. Vaikka hänellä ei ole aiempaa rakennusalan kokemusta, on hän nopea oppimaan ja luotto on noussut nopeasti. Alkuun opiskeltiin työturvallisuusasioita, tehtiin TR-mittauksia ja opeteltiin työkoneiden käyttöä. Uskalsin jo jättää hänet 4 tunniksi tekemään töitä itsenäisesti, Kotajärvi kertoo.

Kotäjärvi kehuu Hashin halua tehdä töitä.

– Minulla on ollut hyvä onni, en ole joutunut tekemään siivousta juuri lainkaan. Tavaroiden järjestelyä olen tietenkin tehnyt. Täällä tulee joka päivä jotain uutta eteen, voi oppia todella nopeasti, Hashi kertoo.

Kotajärvi ja Hashi tekevät muun muassa työmaan valojen asennusta. Lisäksi vesi-, lämmitys-, kotelointi- ja suojaustyöt ovat parivaljakon päivittäistä kauraa. Sisätöitä ei tässä vaiheessa pääse kokeilemaan, sillä ne urakat on myyty ulos.

– Mutta työturvallisuus on tärkein työ, jota Abdi tekee, Kotajärvi toteaa.

Hashi – kuten toinenkin kisälli – huomasi haun ohjelmaan Instagramissa.

– Näin videon, jossa joku aiempi kisälli kertoi, minkälaista hänellä on ollut. Ajattelin, että tämä voisi olla hyvä kokemus ja tilaisuus ja tein hakemuksen. Sekä Baronan että YIT:n haastattelut olivat mukavia tilaisuuksia. Ne olivat enemmän jutustelua kuin haastatteluja, Hashi kertoo.

Hän nauraa, että harjoittelun aluksi kerrottiin ensin kaikki kauhea, mitä työmaalla voi tapahtua.

– On tosi tärkeää, miten tulee työmaalle, ja miten huomioi aluetta ja tilanteita ja että tekee mitä sanotaan. Silloin työ on turvallista.

Nuori mies kehuu ohjaajaansa kärsivälliseksi mieheksi.

– Pena jaksaa opettaa ja toistaa ohjeita. Muutenkin tämä on hyvä työympäristö. Jengi auttaa, jos tarvitsee apua, myös aliurakoitsijoiden työntekijät. Esimerkiksi Otiksen hissikorjaajat tulivat auttamaan meitä yhdessä nostossa. Tätä arvostan. Täällä on hyvä vibe.

Työmaalla rakennetaan kahta 8-kerroksista asuinkerrostaloa ja niiden jälkeen yksi 15-kerroksinen. Se tulee olemaan Länsi-Vantaan korkein tornitalo.

– Toivon, että sen rakentaminen alkaisi nopeasti, niin Abdi pääsisi tutustumaan korkean rakentamisen työturvallisuuteen. Se on ihan eri juttu esimerkiksi palo- ja putoamisturvallisuuden kannalta. Kaiken pitää olla moneen kertaan varmistettua, Kotajärvi sanoo.

Teksti ja kuvat: Johanna Hellsten