Työoikeus kiinnosti Rakennusliiton jäseniä

Rakentaja-lehti 20.2.2024

Lähes 60 rakentajaa opiskeli viikonloppuna työoikeuden perusteita liiton kurssilla Vuokatissa.

Osallistujia vasemmalta lukien: Reijo Kemppainen, Esa Luukkonen, Jani Tanskanen ja Jari Savolainen tulivat kurssille hakemaan tuoretta ja syventävää tietoa työelämän lainsäädännöstä.

Rakennusliiton järjestämä kurssi oli tarkoitettu kaikille työntekijöiden edustajille ja niille jäsenille, jotka ovat kiinnostuneita työsuhteeseen liittyvistä oikeudellisista ja ajankohtaisista asioista. Kurssin kouluttajana toimi lakimies Anna Lauri Rakennusliiton oikeusosastolta.

Kurssilla käsiteltiin muun muassa työsopimuslakia, riita-asioita, lomauttamista, työsuhteen päättämiseen liittyviä asioita, vuosiloma- ja työaikalakia ja yt-lakia.

Syventävää tietoa

Pääluottamusmies Reijo Kemppainen oli saapunut Suomussalmelta Vuokattiin syventämään ymmärrystään muun muassa muutosneuvotteluista.

– Halusin myös saada tarkempaa tietoa esimerkkisi luottamushenkilöiden oikeuksista ja irtisanomisperusteista, Kemppainen kertoo.

Kemppisen mukaan omalla työpaikalla työnantajan kanssa tulee korkeintaan huomautettavaa pikkuasioista.

– Tällä hetkellä kahvipöydässä puhuttaa se, että kun nyt on lomautuskierre päällä, niin mitkä perusteet lomautuksille on. Mutta sehän on aika selvää, että työt ovat vähentyneet.

Kemppiselle kiinnostavinta kurssilla oli juuri muutosneuvotteluiden prosessin avaaminen.

– Ne ovat vähän sellaisia, ettei niistä saa mistään tietoa. Ainoa mistä on saanut tietoa, on ollut luottamusmiesten vanhojen pöytäkirjojen lukeminen. Täältä sain nyt syvällisempää käsitystä aiheesta.

Kuusamolainen Esa Luukkonen eitoimi luottamustehtävissä, mutta pitää tärkeänä oppia uutta. Hän on työskennellyt vuokrafirmoissa, joissa miehen sanojen mukaan ”on vähän erilaista”.

– Senkin takia halusin tulla vähän tarkentamaan tietoja. Työkavereilta tulee paljonkin kysymyksiä, kun aina asioita ei ole hoidettu niin hyvin.

Tärkeää verkostoitumista

Työsuojeluvaltuutettu Jani Tanskanen Joensuusta oli tapahtuman sähköpostimainoksen nähtyään todennut heti, että aiheet olivat tämänhetkiseen ajankuvaan todella mielenkiintoisia.

– Kiinnosti kuulla, onko näihin hallituksen lakimuutosehdotuksiin jotain uutta näkökulmaa. Ja kyllähän tällainen kurssi antaa hyvät eväät työsuojeluvaltuutetullekin edustaa työkavereita luottamustehtävässä.

Tanskanen pitää kurssin tärkeänä antina myös sitä, että asioista saa keskustella hyvässä hengessä muiden luottamushenkilöiden kanssa.

– Aina saa uusia näkökulmia ja oppii uutta.

Jari Savolainen on toiminut yrityksessä alueellisena luottamusmiehenä jo 4 kautta.

– Eivät ole kaverit vielä ajaneet pois, Savolainen vitsailee.

Ensimmäinen syy kurssille osallistumiseen oli se, että Savolainen ei ole aikaisemmin ollut tällaisella kurssilla.

– Toinen syy, vaikka vierastankin yleensä tällaista lakijargonia, on että täällä esitetään selkeästi asioita eikä mennä momentteihin. On ollut napakkaa täsmätietoa. Onhan sitä itsellekin vuosien varrella tietynlaista pankkia kertynyt, mutta aina on täydennettävää ja välillä tulee jotain ihan uuttakin.

Savolaiselle yllättävintä kurssilla on ollut se, kuinka paljon erilaisia riitatilanteita nykyään on.

– Toki meilläkin on ollut viime kesästä alkaen hiukan enemmän tilanteita, joissa on joutunut ”pumppaamaan” enempikin.

Verkostoituinen ja keskustelu muiden luottamushenkilöiden kanssa on tärkeää.

– Tähän on jätetty juuri sopivasti vapaa-aikaa, että ehtii vaihtaa ajatuksia vaikka saunan lauteilla. Joukossa on tietysti ollut myös tuttuja kasvoja, joita on aiemmin tavannut erilaisissa liiton tapahtumissa.

Savolainen suosittelisikin kurssia kaikille kiinnostuneille.

– Keskusteluyhteys muihin firmoihin ja muihin alueisiin siitä, miten hommat heillä toimii, on hyväksi. Muiden hyviä toimintatapoja voi imeä itseensä. Ja täällä oli mukana nuoriakin tyyppejä eikä vain meitä vanhoja jääriä, eli hyvä puoli sekin.

Teksti: Johanna Hellsten ja Mika Yli-Suvanto, kuvat, Mika Yli-Suvanto