Toholla tehdään töitä touhottamatta

Rakentaja-lehti 18.3.2021

Vedeneristäjien työtilanne on tällä hetkellä kausivaihtelusta huolimatta hyvällä tolalla.

Vedeneristyksessä näpit eivät jäädy talvikelissäkään.

Kerabitin bitumieristäjä Jussi Sihto on tehnyt alan töitä vakituisesti vuodesta 1999 lähtien.

– Sitä ennen olin muutamaan otteeseen kesätöissä. Karttusen Timo  pyysi vuonna 1996 apumieheksi tekemään Espoonlahden jäähallin kattoa. Siinä kohteessa työskenneltiin puolitoista kuukautta.

Nykyisin Sihdon oppi-isä Timo Karttunen on Kerabitin pääluottamusmies.

Vedeneristys kuuluu ammattiopinnoissa talorakennustutkinnon piiriin. Vedeneristystä voi opiskella erillisillä kursseilla. Sihto on oppinut alan niksit ammattimiesten opastamana.

– Vedeneristyksen oppii toisten työtä ja selostusta seuraamalla, Sihto toteaa.

Ensimmäiset omat työsuoritukset kannattaa tehdä rauhallisesti. Kukaan ei ole mestari ensimmäisen työkeikan jälkeen, mutta ammattitaito karttuu töitä tekemällä.

– Olen itse opettanut muutamia nuoria vedeneristyksen tekoon. Näytän yhden esimerkkisuorituksen ja annan kaverin tehdä heti perässä. Seuraan vieressä työskentelyä, sillä laatu on tässä työssä tärkeää. Vedeneristyksen perusteet oppii kyllä nopeasti.

Kerabitillä on jatkuva haku uusista tekijöistä. Vanhemmat työntekijät lähtevät eläkkeelle ja yrityksellä olisi myös kasvuhaluja.

– Vedeneristys on kausiluontoista työtä. Talvella on hiljaisempaa, kesällä mennään lujempaa. Kerabitin Helsingin piirin noin 100 työntekijästä suunnilleen 20 henkeä on jonkin aikaa lomautettuna, Sihto selventää.

Yrityksen lomautustahti on harvempi koko Rakennusliiton lomautustilastoihin verrattuna. Vuosittain joka kolmas Rakennusalan työttömyyskassan jäsen on lomautettuna. Sihdolle lomautuslappu on työuran aikana lyöty kouraan vain yhden ainoan kerran.

– Teemme pääkaupunkiseudulla etupäässä uudisrakentamista. Pisin työmatka on ollut Riihimäelle, mutta töitä on riittänyt hyvin pääkaupunkiseudulla.

Kattoja ja pihakansia

Yksi mieleenpainuvammista työmaista on ollut Espoon Leppävaaraan rakennetun Panorama Towerin kattotyömaa 73 metrin korkeudessa.

– Teimme kaikki katot työparin kanssa.

Keikkaan kuuluivat myös kirvesmiestyöt, räystäiden teko, papuvalut ja kermityöt. Laajaa osaamista Sihto tarvitsi etenkin Helsingin keskustan pihakansien saneeraustöissä. Niitä Sihto teki 10 vuotta.

Alkuun Sihdon työhaalarissa luki Lemminkäinen. Teksti muuttui Kerabitiksi vuoden 2011 yritysoston myötä.

– Olin alueyksikön varaluottamusmiehenä lähes firmaan tulostani lähtien. Sitten edellinen luottamusmies lähti opiskelemaan muuntokoulutuksen kautta mestariksi. Minä jäin suoraan varamiehen pestiltä luottamusmieheksi syksyllä 2018. Pestiä jatkettiin seuraavissa vaaleissa.

Sihto on samalla myös alueyksikön työsuojeluvaltuutettu. Liiton luottamushenkilökoulutus istuu hyvin myös erikoisalan ammattilaisille. Vedeneristysalan tessin tuntemusta on omasta takaa ja lakineuvoja on saanut tarvittaessa Rakennusliitosta.

Alalle tulee parhaillaan uusia työkohteita, kuten viherkattoja, jotka vaativat uusien työmenetelmien opiskelua. Samalla mietitään uuden työtavan hinnoittelua, sillä Kerabitillä tehdään paljon urakalla.

– Tessistä puuttuu tällä hetkellä hinnoittelu muun muassa viherkattorakentamiselle ja höyrysulun alle tulevan vanerin asennukselle ponttilaudan päälle.

Mikä on pikimiehen optimipituus?

Urakalla tekeminen sopii Sihdolle, koska ansioihinsa voi itse vaikuttaa. Alan töistä yli puolet tehdään urakalla ja keskituntiansio on hyvällä tasolla rakennusalan palkkatilastoissa.

Urakkatyö vähentää myös mestareiden työpaineita.

– Mestarit tilaavat työmaalle alkuun tarvittavan materiaalin. Sen jälkeen laskemme ja ilmoitamme itse mitä työmaalle tarvitaan. Mestareilla on niin paljon muuta duunia ja paperihommia. Työmaa kannattaa itse hoitaa niin, ettei tavara pääse loppumaan, Sihto näkee omatoimisuudessa molemminpuolista hyötyä.

Vaikka vedeneristystöissä pyritään vähentämään työn kuormittavuutta nostimien käytöllä, työ vaatii hyvää kuntoa ja ketteryyttä.

– Vanhemmilla asentajilla on selkä- ja liikuntaelinongelmia. Ergonomiaa pitää miettiä, miten liikkuu ja toimii. Lihaksia kannattaa lämmitellä, Sihto muistuttaa työn huonoista puolista.

Kerabitilla on oma katehuopatehdas Lohjalla. Asentajien työtä on esimerkiksi helpotettu keventämällä sokkelieristyksissä käytettävää bitumihuopaa korvaamalla hiekka fleece-kankaalla. Kermin neliöpaino keveni materiaalivaihdoksen jälkeen. Samalla rullan pituus on pudotettu 10 metristä 7 metriin.

– Se on kätevä koko sokkelin eristämisessä. Normimittainen, 178-senttinen pikimieheksi optimoitu asentaja vetää tasan 3 palaa sokkeliin.

Teksti ja kuvat: Jukka Nissinen

Jussi Sihdon mukaan bitumieristäjän työn hyviä puolia ovat itsenäisyys ja urakkapalkkaus.