Tes-laskin tekee selvän tilin

Rakentaja-lehti 30.9.2022

Tes-laskimella urakan arviointi ja seuraaminen onnistuu helposti.

Tes-laskin ei tarjoile silmäkarkkia, mutta sen käytön oppii helposti.

Laatulattiat Uusimaa Oy:n työmailla tehdään urakkaa ilman erillistä urakkasopimusta. Tekijät laskevat itse tehdyt työt.

– En olisi yhtään kartalla mitä tienaan, ellen koko ajan tekisi mittapöytäkirjaa neliöistä. Syötän tiedot urakkalaskuriin ja pystyn tarkastamaan 2 viikon päästä tilinauhan summat. Meillä ei näy tilinauhasta muuta kuin könttäsumma, pääluottamusmies, laatoittaja Marjo Valkonen toteaa.

Muutkin firman laatoittajat käyttävät tes-laskinta. Valkosella on laskimesta parin vuoden käyttökokemus.

– Matto- ja parkettimiehet narisevat siitä, että heille ei ole vielä tehty vastaavaa laskuria.

Lattianpäällystysalalle on aiemmin tehty  excel-urakanlaskentataulukko, mutta se ei ole tällä hetkellä julkisessa jakelussa. Muiden tes-alojen excel-pohjaisia urakkalaskimia voi käydä kopioimassa Rakennusliiton nettisivuilta.

Mittaviiva Oy on toteuttanut  16  talonrakennusalan tes-laskinta. Niitä voi myös tarvittaessa yhdistää, esimerkiksi muottityön ja raudoituksen urakat voi laskea samalla kertaa. Tes-laskimissa on tessin mukaiset lähtöhinnat, mutta urakan voi laskea myös työmaakohtaisesti sovituilla hinnoilla.

– Meillä on sovittu paikallisesti pikasauma-aineille oma hinta, Valkonen kertoo.

Viimeisimmät Mittaviivan uutuudet ovat urakan jakolista ja urakkatuntikirja.

Valkosen mielestä tes-laskimen käytön oppii helposti.

– Jos tekee urakan keskeyttäviä tunteja, nekin pystyy laskemaan mukaan. Silloin voi laskea koko tilin kerralla. Se säästää aikaa ja vaivaa huomattavasti, Valkonen kehuu.

Valkonen tulostaa itselleen kaikki listat. PDF-tallennus olisi hyvä jatkokehittelyn paikka tes-laskimelle.

Urakkatyötä halutaan lisätä

Talonrakennuksen sopimusalavastaava Toni Malmström haluaisi tes-laskimet kovempaan käyttöön.

– Olemme huolissamme siitä, että urakkatyön tekeminen vähenee talonrakennuksessa. Olemme lisänneet myös urakan nokkamieskoulutusta samasta syystä. Koulutuksessa harjoitellaan myös tes-laskurin käyttöä, jotta voi etukäteen arvioida keikkoja ja työn menekkiä, Malmström sanoo.

Seuraavat nokkamieskoulutukset järjestetään 12. marraskuuta Kuopiossa ja Oulussa ensi vuoden alkupuolella. Parin vuoden aikana noin 100 rakennusliittolaista on osallistunut nokkamieskoulutukseen.

– Helsingissä voidaan järjestää pikakurssi, kun kiinnostuneita on tarpeeksi, Malmström lupaa.

Tes-laskimen yllättävin käyttäjäryhmä on Avin tarkastajat. Sen avulla he pystyvät arvioimaan, onko yrityksen ilmoittama urakointi edes mahdollista työntekijöiden palkkauksen kannalta.

Teksti ja kuva: Jukka Nissinen