PainavaSyy-tapahtuma Jyväskylässä

Rakentaja-lehti 5.10.2023

Ansiosidonnaisen leikkaus ei luo lisätyöpaikkoja rakennusalalle.

Sisäänheittäjät ohjasivat väkeä liittojen kojuille. Rakennusliittolainen Marjo Valkonen (vas.), PAMin toimitsija Mari Hyvönen (kesk.) ja rakennusliittolainen Ismo Kuorttinen (oik.)

Rakennusliitto, Palvelualojen ammattiliitto PAM ja Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL rantautuivat Jyväskylän keskustaan, vanhan työväentalon eteen PainavaSyy-kampanjakiertueella lokakuun ensimmäisellä viikolla.

Arvonnan, makkaran, kahvin ja pullan lisäksi tarjolla oli tietoa hallituksen suunnittelemista leikkauksista sekä heikennyksistä työlainsäädäntöön. Päivän aikana lukuisat ihmiset pysähtyivät ilmaisemaan mielipiteensä ja huolensa tulevaisuudesta.

Laukaan betonin pääluottamusmies Marko Jokio ihmetteli, millä tavoin 20 prosentin leikkaus ansiosidonnaiseen loisi uusia työpaikkoja.

– Rakennusalan tilanne on tällä hetkellä sellainen, että töitä ei ole. Olen varma, että suurin osa ihmisistä menisi ensimmäisen työttömyyskuukauden jälkeen mielellään heti töihin, mutta missä niitä työpaikkoja on, Jokio kysyy.

Useampi keskituloinen rakentaja myös piti outona sitä, että heille on tarjolla veronkevennyksiä, kun köyhimmiltä leikataan samaan aikaan.

– Vaikka monet leikkaukset eivät koskisikaan vielä meitä, joilla on töitä, ne voivat vielä koskea, Jokio muistuttaa.

Maalarista myyjäksi

Hanne Matikainen on onnellisessa asemassa, sillä hänellä on osaamista useammalta alalta.

Kuusi vuotta rakennusmaalarina toiminut Hanne Matikainen on itse kokenut rakennusalan hiljentymisen Jyväskylässä.

– Työt loppuivat edellisen työmaan jälkeen. Lähdin hakemaan uutta työpaikkaa ja olisin ollut valmis lähtemään poiskin täältä työn perässä. Sattumalta kuitenkin Tourutornin K-Rauta haki pro-puolen myyjää ja sain työpaikan, Matikainen kertoo.

Matikaisella on ennen maalarinuraansa jo 10 vuotta taustaa myyntihommista RTV:stä.

– Koska minulla on koulutusta ja työkokemusta muualtakin kuin rakentamisesti, minulla oli vaihtoehtoja. Jos on ollut töissä 20 vuotta raksalla, ei ole samassa tilanteessa. Olisi siis hyvä, jos ihmiset voisivat kouluttautua uudelleen. Hallitus heikentää muiden asioiden lisäksi ihmisten koulutusmahdollisuuksia poistamalla aikuiskoulutustuen, Matikainen ihmettelee.

– Niitä hoitajiakin voisi löytyä uudelleenkoulutuksen kautta, hän jatkaa.

Matikaisen mielestä suurin osa rakennusalalla työskentelevistä haluaa tehdä töitä niin kauan kuin vain terveys kestää.

– Mutta mitäs kun niitä töitä ei ole? Kun työ ei ole edes pelkästään rahakysymys, vaan se tuo muutenkin säännöllisyyttä ja merkitystä elämään.

Teksti ja kuvat: Johanna Hellsten