Pääkirjoitus: Pelastava enkeli haalareissa

Rakentaja-lehti 29.1.2021

Rakentamisen huomattavasta merkityksestä kansantalouden kukoistukselle ei ole epäselvyyttä. Kiinteistöomaisuudessa on kiinni valtava osuus Suomen varallisuudesta. Ala työllistää, se on historiallisestikin parantanut valtavien ihmismassojen elämänlaatua ja se on etulinjassa taisteltaessa ilmastonmuutosta vastaan.

Rakennusalan merkitys on kuitenkin myös henkilökohtainen. Kun oman kodin kohdalla menee jotain pieleen, syytetään rakentajia. Pahimmassa tapauksessa päädytään iltapäivälehtiin haukkumaan yksittäistä yhtiötä ja leimataan koko alan työ laaduttomaksi puuhasteluksi. Niistä hetkistä, kun rakennusalan työntekijä tai yritys onkin ollut pelastava enkeli, ei kerrota julkisuudessa. Paitsi joskus; tähtitieteen professori Kari Enqvist kirjoitti rakkaudella persvakoäijistä, jotka tulevat paikalle silloin, kun on todellinen hätä.

Omalle kohdalleni on sattunut monta kertaa haalarienkeli, viimeksi tammikuun puolivälin pakkasilla. Lämmitysjärjestelmä piiputti maanantaiaamuna ja edessä oli palelua tai muutto hotelliin. Soitin huoltoyritykseen, jossa väki oli painanut töitä koko viikonlopun auttaessaan kylmään jääneitä ihmisiä. Työnjohtaja varoitteli, että en välttämättä saisi heti apua, koska joka ikinen asentaja oli ylityöllistetty. Sanoi kuitenkin soittavansa, jos joku vapautuisi yllättäen.

Ja niinhän siinä kävi, että iltapäivällä pihaan ajoi pakettiauto, josta astui ulos nuori mies kasvomaskissaan. Kaveri oli tuttu, sillä hän oli käynyt aivan samassa tilanteessa luonamme 3 vuotta sitten korjaamassa pakkasella piiputtaneen lämmitysjärjestelmämme. Yritys ei halunnut jättää meitä hätään pakkaseen ja asentajat joustavat – kuten alan työehtosopimukset mahdollistavat – kun ihmisiä on pulassa.

Kokenut ammattilainen on myös hyvä asiakaspalvelija. Asentaja tarkisti koko järjestelmän ja näki heti, että 10 vuodessa jotkin osat olivat tulleet käyttöikänsä päähän. Kertoi meille, mitä vaihdetaan ja miksi. Seuraavilla pakkasilla minun ei siis tarvitse kaahata Tokmannille hakemaan raksalämmitintä.

Ja asentajakin sai 3 vuotta sitten meille jääneen jakoavaimensa takaisin.

Jos julkisuudessa kerrottaisiin enemmän myös näitä pieniä, arkisia onnistumisen tarinoita, ei alan maine ehkä olisi niin huono kuin se nyt on.