Mitä jäsenmaksulla oikeasti saa?

Rakentaja-lehti 29.1.2021

Kuulun Journalistiliittoon. Se on minulle nykyään itsestäänselvyys. En laskeskele paljonko se minulle maksaa tai mitä hyödyn siitä, sillä minulle kyse on ammattiylpeyteen ja tietynlaiseen yhteiseen ”kiltaan” kuulumisesta. Tiedän kuitenkin, että kaikille kysymys ei ole yhtä itsestään selvä asia, vaan kustannuksilla ja saaduilla hyödyillä on merkitystä.

Siispä päätin tarkastella Rakennusliiton tarjoamia etuja niiden rahallisen arvon kautta. Jätän jutusta pois sellaisen itsestäänselvyyden kuin tes-ratkaisut. Niiden rahallista arvoa ei voi arvioida yksinomaan liiton neuvottelemien palkankorostusten osalta, sillä tesseissä sovitaan myös monista laadullisista asioista, jotka vaikuttavat jäsenten turvallisuuteen ja hyvinvointiin.

Vuonna 2020 ja 2021 Rakennusliiton jäsenmaksu on 1,49 prosenttia, ja sitä maksetaan päätoimen palkasta tai työttömyyskassan maksamasta ansiopäivärahasta ja vuorotteluvapaakorvauksesta. Jäsenmaksun voi vähentää verotuksessa.

Erilaisia vakuutuksia

Työelämän käytettävissä olevat Rakennusliiton jäsenet on vakuutettu vapaa-ajan tapaturmavakuutuksella. Vakuutuksesta korvataan tapaturman hoitokuluja ja siihen sisältyy myös pysyvän haitan korvaus ja kuolemantapauskorvaus. Vakuutus on voimassa Suomessa. Mitä tällainen vakuutus maksaisi, jos sen ottaisi itse?

Kyselen liiton yhteistyökumppanilta Turvasta. Sieltä arvioidaan, että vastaavan vapaa-ajan tapaturmavakuutuksen arvo lähinnä vastaavilla korvaustasoilla on noin 65 euroa vuodessa.

Kaikki Rakennusliiton jäsenet saavat alennusta vakuutusmaksuista ottaessaan vakuutuksia vakuutusyhtiö Turvasta. Esimerkiksi autovakuutuksen, kotivakuutuksen (omakotitalon) ja matkustajavakuutuksen ottaessaan säästöä kertyy jäsenelle alennusten kanssa noin 110 euroa vuodessa.

Oma lukunsa on liiton jäsenille tarkoitettu Vakuutuskassa. Liiton jäsen maksaa sen jäsenyydestä 150 euroa vuodessa. Vakuutuskassan jäsenellä on oikeus joka toinen vuosi lääkärintarkastukseen ja suppeaan laboratoriotutkimukseen, joka sisältää muun muassa kolesteroli- ja sokeriarvot. Joka toinen vuosi vakuutuskassan jäsen on oikeutettu käyttämään hammaslääkärin ja suuhygienistin palveluja 300 euron arvosta. Eli kassan jäsenyysmaksu tulee takaisin jo pelkällä hammaslääkärillä, jolloin terveystarkastukset tulevat ”ilmaiseksi”.

Lomailua edullisesti

Liiton työelämän käytettävissä olevat jäsenet saavat alennuksia muun muassa Scandicin ja Sokos Hotelsin hotelleista.

Otetaanpa 2 esimerkkiä; jos minä ja puolisoni haluaisimme lähteä hiihtelemään Levin lumisiin maisemiin viikoksi helmikuussa, maksaisimme korkeatasoisen Panorama-hotellin huoneesta viikossa 973 euroa aamiaisen kanssa.

Rakennusliiton jäsen ja hänen puolisonsa sen sijaan saisivat vastaavan huoneen puolihoidolla 770 eurolla ja jokaiselle päivälle 1 ylimääräisen aterian, josta halvimmilla Levin hinnoilla säästyisi vähintään 20 euroa päivässä eli 140 euroa viikon lomalla.

Jos taas hiukan eteläisempi loma Tampereella olisi suunnitelmissamme ensi kesänä, majoittuisimme pitkäksi viikonlopuksi (to–su) Tampereen maamerkissä Solo Sokos Hotel Tornissa 497 eurolla. Rakennusliiton jäsen sen sijaan maksaisi samasta lystistä 252 euroa, eli noin puolet.

Oikeudenkäyntikulut ovat huimat

Yksi suurimmista liiton eduista on sekä liiton toimitsijoiden sovitteluapu että liiton juristien oikeudellinen apu, jos esimerkiksi palkkasaatavien kanssa joudutaan riitaan työnantajan kanssa. Kun Rakennusliiton edunvalvontaosasto myöntää kokouksessaan jäsenelle oikeusavun, menevät oikeudenkäyntikustannukset liiton piikkiin, tuli voitto tai häviö.

Jo riita-asian paneminen vireille käräjäoikeudessa maksaa yksityishenkilölle 510 euroa. Suurin osa riitajuttujen oikeudenkäyntikuluista syntyy osapuolia avustavien asianajajien laskuista. Asianajajien laskutus on tuntiperusteinen. Tuntitaksa vaihtelee muutamasta sadasta eurosta ylöspäin. Kokonaiskustannukset riippuvat monesta seikasta, ja summa voi liikkua 3 000–8 000 euron väliltä aina 100 000 euroon, mikäli tapausta joudutaan käsittelemään useammissa oikeusasteissa ja asia on mutkikas.

Edellä mainittujen etujen lisäksi muun muassa jäsenkortilla saa Teboililta bensasta ja dieselistä alennusta 2,1 snt/litra.

Teksti: Johanna Hellsten, Kuva: Jukka Nissinen