Huhtikuun ensimmäinen on päivistä julmin

Rakentaja-lehti 22.3.2024

Huhtikuun alussa astuvat voimaan seuraavat sosiaaliturvan heikennykset. Niihin kuuluu muun muassa lapsikorotuksen poisto työttömyysturvasta sekä yleisen asumistuen 300 euron suojaosan poisto. Kirsikkana kakun päällä myös toimeentulotuen asumismenojen korvattavuus kiristyy.

Köyhä, mene töihin! Köyhä, muuta halvempaan asuntoon! Köyhä, miksi teit lapsia, jos sinulla ei ole varaa huolehtia niistä! -huudoista täyttyvät sekä sosiaalinen media että sivistyneemmin sanankääntein päivälehtien ja television uutiset. Elämänhallintaneuvoja vähävaraisille antavat ihmiset, jotka eivät ole koskaan kokeneet puutetta, eivätkä näytä edes ymmärtävän, minkälainen asuntorakenne erityisesti niillä paikkakunnilla on, joilla löytyy työpaikkoja.

Erilaisissa laskelmissa arvioidaan, että nämä muutokset tiputtavat 100 000 uutta ihmistä viimesijaisen avun eli toimeentulotuen piiriin. Toisin sanoen sossun luukulle ja monet myös leipäjonoihin. Jo nyt pienyrittäjät valittavat erityisesti palveluiden kysynnän laskusta. Mitenkäs luulette käyvän, kun yhä suurempi ihmisryhmä ei voi käyttää rahaa enää mihinkään muuhun kuin hengissä pysymiseen? Kotimaiselle kysynnälle ei ole edullista, että ihmisillä ei ole rahaa.

Ruuvinkiristys ei toki edes lopu tämän vuoden huhtikuulle. Syksyllä on mahdollisesti edessä tuntuvat leikkaukset ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan. Kun leikkaukset kasaantuvat yhä selvemmin yhdelle ja samalle ihmisryhmälle, en pysty edes kuvittelemaan sitä hätää, mitä erityisesti pienipalkkaisissa ja mahdollisesti työttömyyden koettelemissa lapsiperheissä koetaan. On ihme, jos yhteiskuntasopimus ei joudu lopulta koetukselle.

Hallitus (EK, Jope Ruonansuun äänellä), ei näytä haluavan perääntyä piiruakaan. Hallituspuolueiden riveistä on jopa kuulunut yksittäisiä ääniä, jotka uhkaavat ihmisiä vielä pahemmilla leikkauksilla, jos eivät mokomat tottele.

Tuntuu absurdilta, että samaan aikaan ammattiliittojen työntekijöitä ja aktiivisia ammattiliittojen jäseniä haukutaan mafiosoiksi. Ennemminkin maan nykyisen hallituksen puolelta on tullut tarjouksia, joista ei voi kieltäytyä.

Johanna Hellsten, päätoimittaja