Lakkovahdit kahvittelivat Tampereella

Rakentaja-lehti 15.2.2024

"Väki tietää, mistä lakossa on kysymys"

Lakkovahti-liiveillä on nyt käyttöä.

Rakennusliiton osasto kympin varapuheenjohtaja Mika Kivioja oli ensimmäisen lakkopäivän aamuna kiireinen mies: hän kattoi maittavan herkkupöydän tamperelaisten rakennustyömaiden lakkovahdeille.

Kutsua kuuli parikymmentä lakkovahtia, jotka olivat aamun tunteina seisoneet työmaiden porteilla ja valvoneet poliittisen lakon sujumista.

– Siinä kahvia kaataessani kuulin, että kolmipäiväinen lakko oli lähtenyt suunnitelmien mukaan käyntiin. Tamperelaiset työmaat olivat jopa hiljaisempia kuin viime kerran lakkotempauksessa, Kivioja jutusteli sen jälkeen, kun lakkovahdit olivat jo häipyneet osasto kympin kodikkaista tiloista omille teilleen.

Lakkovahtien tunnelmaa kävi kahvitilaisuudessa kohottamassa Rakennusliiton puheenjohtaja Kimmo Palonen. Hänen kanssaan jutustelivat muun muassa YIT:n, Lujan, NCC:n ja Jatkeen työmaiden lakkovahteja.

– Kaikki kertoivat yhtäpitävästi, että omat työntekijät olivat käytännöllisesti katsoen sataprosenttisesti mukana lakossa. Sen sijaan muutamia liittoon kuulumattomia oli kuulemma mennyt töihin lakkovahtien antamasta ystävällisestä informaatiosta huolimatta, Kivioja raportoi.

Mukana oli vahteja muun muassa Otavalanhovin, kaupungin virastotalon ja Hippoksen alueen työmailta. Joukko oli kovin miehinen, joskin pari naistakin oli kahvittelijoiden joukossa.

Tampereen keskustassa Otavalanhovin työmaa hiljeni kolmeksi päiväksi.

– Vähän ennen seitsemää aamulla olin Otavalanhovin työmaan portilla muutaman kaverini kanssa. Oma väki oli lakossa, mutta jokunen aliurakoitsijan työntekijä meni portista sisään. Emme yrittäneet heitä ylipuhua, koska askallus ja kehonkieli näyttivät sen verran päättäväiseltä, että olisi voinut olla turhaa, työsuojeluvaltuutettu Pekka Mäki kertoi.

Ensimmäinen lakkoaamu oli kylmä ja lumisateinen, mutta Mäelle ei tullut vilu:

– Osasimme varautua!

YIT:n pääluottamusmiehellä Jussi Sakarilla piti kiirettä aamulla. Ensin hän seisoi Tampereen kaupungin virastotalon työmaan portilla, mistä hän siirtyi ketterästi Ranta-Tampellan kerrostalotyömaalle. Vähän oli vahdeille tullut työmaiden portilla vilu, mutta osasto kympin tarjoamat kahvit lämmittivät vahtivuoron jälkeen.

– YIT:n väki oli kattavasti lakossa, mutta joitakin ulkomaalaisia työntekijöitä ja aliurakoitsijoiden miehiä näyttivät työt kiinnostavan. Asuntotyömaalla lakko näytti olevan täydellinen.

– Kerroimme töihin menijöille, mistä lakossa on kysymys. Ainakin yhden saimme kääntymään portilta takaisin ja liittymään lakkoon, Sakari myhäili aamuisen operaation jälkeen.

Sakarin mukaan tieto lakon tavoitteista on mennyt hyvin perille.

– Me luottamusmiehet olemme selvittäneet, että vaikka tämä on poliittinen lakko, ei tässä sentään hallitusta olla kaatamassa. Haluamme vain torjua selkeät työelämän heikennykset, joita hallitus ajaa läpi.

– Väki ymmärtää, että esimerkiksi työttömyysturvan heikennys voi hyvin osua omalle kohdalle, koska niin moni on lomautettuna.

Tamperelaiset lakkovahdit vaihtoivat keskiviikkona vahtivuoronsa jälkeen. (Kuva: Julius Setälä).

Teksti ja kuvat: Esa Tuominen, Julius Setälä