Turussa lakko pitää

Rakentaja-lehti 14.2.2024

”Henki on vahva ja sen kyllä huomaa. Lomautetutkin ja eläkeläiset ovat hengessä mukana.”

Jarno Tuomela, Markku Rintala ja Sami Peltoniemi kertovat, että työnantajienkaan suunnalta ei ole tullut minkäänlaista painostusta.

Rakennusliiton 3 päivää kestävä, kaikkia sopimusaloja koskeva poliittinen lakko näkyy Turussa hiljentyneinä työmaina. Lakossa on 11 kaupungin työmaat. Poliittisella lakolla vastustetaan hallituksen suunnittelemia heikennyksiä työtaisteluoikeuteen, työehtoihin ja työsuhdeturvaan.

NCC Länsi-Suomen työsuojeluvaltuutetun ja varaluottamusmiehen, Markku Rintalan mukaan kaikki yrityksen noin 80 työntekijää jäivät kotiin.

– Meillä on 80 työntekijää ja oltaisiin jääty vaikka aiemminkin. Se, mitä on yritetty tehdä sen eteen, että saataisiin hallitus oikeasti keskustelemaan ei ole tepsinyt, niin kyllähän keinot silloin kovenevat, Rintala toteaa.

– Nyt lakkoillaan muun muassa siksi, että ihmisiltä, jotka ovat vuosia tehneet näitä hommia, vedetään matto alta. Vanhemmille rakentajille sanotaan, että mene töihin vaan, mutta eiväthän he pääse. Ja sitten otetaan kaikki avustukset pois ja heitä rangaistaan, Hartela Länsi-Suomen luottamusmies Sami Peltoniemi ihmettelee.

– Nyt lakkoillaan syystä. Siellä on niin paljon yksipuolisia heikennyksiä. Asiat pitäisi ratkaista neuvottelemalla, ei sanelemalla, YIT:n Varsinais-Suomen luottamusmies Jarno Tuomela toteaa.

Henki on hyvä

Kaikissa kolmessa yrityksessä työntekijät olivat lähteneet hyvin mukaan lakkoon. Myöskään yrityksen johdolta ei tullut minkäänlaista painostusta lakon takia.

– Tänäkin aamuna oli ihan hyvä keskustelu työmaan johdon kanssa asiasta. He ymmärtävät, että ei tässä olla mitään riitaa haastamassa. Heikennykset ovat heikennyksiä ja niitä vastaan lakkoillaan, Sami Peltoniemi toteaa.

– Emme me firmaa vastaan lakkoile vaan hallitusta, Jarno Tuomela jatkaa.

–  Henki on vahva ja sen kyllä huomaa. Lomautetutkin ja eläkeläiset ovat hengessä mukana. Rakennusala on aina tunnettu hyvästä hengestä. Kaikki ovat mukana kun lähdetään, Markku Rintala sanoo.

Tuomelan mukaan nuorten on joskus vaikea ymmärtää, mistä lakot johtuvat.

– Ei ehkä nähdä kokonaiskuvaa. Ja jotkut ihmiset ajattelevat vain omaa napaansa. Mutta sitten kun se napsahtaakin omaan napaan, niin silloin kyllä ymmärretään.

– Moni nuorempi rakentaja ei ole ehtinyt vielä työurallaan nähdä kuin tätä hyvää aikaa, mitä vielä viime vuonnakin elettiin. He eivät ehkä osaa nähdä pidemmälle, mitä voi tapahtua, mutta hekin voivat vielä joutua lomautetuiksi, Markku Rintala arvelee.

Tuomela toteaa, että jos nyt annetaan periksi ja työttömyysturvan kaikki leikkaukset toteutuvat, se tuntuu kaikkien rakentajien kukkarossa viimeistään 5 vuoden päästä.

– Palkat alkavat tippua muutaman vuoden päästä, kun porukka tulee vaan halvemmalla ja halvemmalla töihin, koska on pakko. Se vaikuttaa kaikkiin meihin rakentajiin. Että jos ette nyt välitä, niin 5 vuoden päästä välitätte kun paska iskee tuulettimeen, Tuomela täräyttää.

Teksti ja kuva: Johanna Hellsten