”Huonosti suunniteltu on puoliksi tekemättä”

Rakentaja-lehti 6.5.2022

Luottamushenkilöfoorumin kommenttikenttä oli kovassa käytössä.

Rakennusliiton Tapio Jääskeläinen (vas.) ja Karri Korpi vetivät luottamushenkilöforumin keskustelua.

Vaikka rakennusalan työsuojelussa on vielä paljon puutteita, olemme kuitenkin matkalla kohti parempaa.

– Aloitin maalausalan hommat vuonna 1986. Tanssikengät ja nailonpaita oli ihan tavallinen työasu, Rakennusliiton työympäristöasiantuntija Tapio Jääskeläinen muisteli luottamushenkilöfoorumin avauksessa.

– Tapaturmien määrä on pelkästään 10 viime vuoden aikana laskenut merkittävästi, nuorisotyön asiantuntija Karri Korpi jatkaa.

Luottamushenkilöfoorumissa oli paikalla 20. huhtikuuta 34 liiton jäsentä ympäri maata. Jääskeläisen ja Korven lisäksi jäsenten kysymyksiin olivat vastaamassa Rakennusliitosta sosiaalipoliittinen asiantuntija Jere Ketola ja lattianpäällystysalan sopimusalavastaava Markus Ainasoja.

Työturvallisuuden lisäksi nettifoorumilla keskusteltiin muun muassa työn kuormittavuudesta ja työntekijöiden tunnelmista taukokopissa. Ohessa nostoja keskustelusta.

Työn kuormittavuus.

– Pienemmässä firmassa työmaiden valmistumisvastuu jää monesti meille työntekijöille. Kun saat työmaasi valmiiksi ajoissa, ei siitä saa minkäänlaista ”kiitosta”. Ei muuta kuin seuraavaan kohteeseen ja samat ongelmat. Erittäin stressaavaa. Mikäli valmista ei tule ajoissa, siitä kyllä kuulet haukut.

– Aikataulut. Laastit ja tasoitteet ei kerkeä kuivumaan laattojen takana, kun pitäisi olla jo lavuaaria ja suihkua seinään poraamassa.

Työn kuormittavuuden helpottaminen.

– Työnjohdolla ja tilaajalla pitää olla etukäteissuunnitelma, jotta materiaalit saadaan kerralla oikeille paikoille mahdollisimman lähelle työkohdetta. Kaikki voittavat, kun turhia siirtoja on mahdollisimman vähän. Huono suunnittelu kostautuu aina.

Teksti ja kuvat: Jukka Nissinen