GRK:n Ilmalan asennusporukka järjesti ulosmarssin

Rakentaja-lehti 12.10.2023
GRK:n Ilmalan asennusporukka vastaa raideliikenteen teknisestä sujuvuudesta pääkaupunkiseudulla.

Helsingin Ilmalassa sijaitsevan GRK:n asentajat poistuivat torstaina 12. lokakuuta työpaikaltaan tunniksi. Mielenilmaus ajoitettiin aamu- ja yövuoron vaihtoon, jolloin molemmista vuoroista mielenilmaukseen osallistui lähes 50 Rakennusliiton ja Sähköliiton jäsentä.

Alueyksikön varapääluottamusmies Derek Weibl painottaa, että mielenilmaus ei kohdistu millään lailla työnantajaan vaan maan hallitukseen.

– Esimerkiksi hallituksen esitys kevyemmin perustein annettavista työntekijän potkuista harmittaa meitä. Moni ihmettelee, mitkä ovat uudet irtisanomisen määritelmät, tuleeko potkut helpostikin, Weibl sanoo.

Määräaikaisten työsuhteiden helpottaminen ei myöskään auta työntekijöitä sitoutumaan työnantajaansa.

Epätietoisuutta on aiheuttanut myös sairauspäivärahan ensimmäisen päivän karenssi. Weiblin mielestä siitä olisi vain haittaa työnantajan kannalta.

– Suomalainen työmentaliteetti on jo nyt, että tullaan kipeänä työpaikoille.

Weibl toivookin, että hallitus kuuntelisi työntekijöiden mielenilmauksia ja jättäisi tekemättä kaavailemansa työelämän heikennykset.

– Mielenilmauksiin on osallistunut tuhansia ihmisiä. Kyllä niissä heikennyksissä jokin mättää, jos tällaista tapahtuu.

Teksti ja kuvat: Jukka Nissinen