Lakkoavustus nousee 100 euroon

Rakennusliiton hallitus päätti nostaa 14.–16.2. lakossa olevien lakkoavustuksen 100 euroon päivässä. Lakkoavustuksesta peritään Verohallinnon ohjeiden mukainen ennakonpidätys, jolloin maksettava nettosumma on 66,40 €/päivä. Lakkoavustusta voi hakea aikaisintaan 16.2. Rakennusliiton eAsioinnin kautta.

– Lakkoavustusta päätettiin nostaa, jotta avustuksen taso on vaaterissa muiden SAK:laisten liittojen suhteen. Haluamme myös välttää jäsenille jälkikäteen tulevat veroseuraamukset, ja noudatamme verottajan ohjeistusta, kertoo Rakennusliiton järjestöpäällikkö Tiina Nurmi-Kokko.

– Lakkoon osallistuminen on tärkeää, jotta voimme vastustaa työntekijöihin ja työttömiin kohdistuvia kohtuuttomia leikkauksia.

Usein kysyttyä lakosta

Lakkoavustus haetaan eAsioinnista

Lakkoavustusta haetaan jälkikäteen. Ohjeet löydät tästä.

Jos olet osallistunut lakkoon 1.–2.2., hae lakkoavustusta (67 €/päivä) eAsioinnista viipymättä, viimeistään 14.2. Sen jälkeen voit hakea lakkoavustusta sähköpostitse: lakko@rakennusliitto.fi. Lisää hakemukseen:

• nimi, syntymäaika, puhelinnumero ja tilinumero IBAN-muodossa
  • työnantajan nimi ja yrityksen luottamusmiehen nimi
  • työmaan nimi
  • päivä, jolta avustusta haetaan.