Poliittinen lakko useissa kaupungeissa 14.–16.2.

Rakennusliitto ry julistaa poliittisen lakon 14.–16.2.2024. Lakon piirissä ovat Rakennusliiton kaikkien sopimusalojen työt seuraavissa kaupungeissa: Joensuu, Jyväskylä, Kokkola, Kuopio, Oulu, Pori, Rovaniemi, Seinäjoki, Tampere, Turku ja Vaasa. Hätätyöt sekä LVI-huolto ja rata- ja tienhoito on rajattu lakon ulkopuolelle. Lisäksi Rakennusliitto osallistuu Teollisuusliiton julistamaan poliittiseen lakkoon kaivos- ja tehdasalueilla.

Poliittisella lakolla vastustetaan Suomen hallituksen suunnittelemia heikennyksiä työntekijöiden työtaisteluoikeuteen, työehtoihin ja työsuhdeturvaan. Hallituksen suunnittelemat muutokset ovat romuttamassa vuosikymmenten työn tuloksena syntynyttä sopimiseen perustuvaa työmarkkinamallia. Lakot ovat osa SAK:n ja sen jäsenliittojen #PainavaSyy-kampanjaa.

Usein kysyttyä lakosta

Teollisuusliiton lakko kaivos- ja tehdasalueilla

Rakennusliitto osallistuu Teollisuusliiton julistamaan poliittiseen lakkoon 14.–16.2.2024 pysäyttämällä kaikkien Rakennusliiton sopimusalojen työt seuraavilla kaivos- ja tehdasalueilla:

• Agnico Eagle Finland, Kittilän kaivos
  • Boliden Kevitsa Mining, Sodankylän kaivos
  • Outokumpu Chrome, Kemin kaivos
  • Outokumpu Chrome, Tornion tehdas
  • Outokumpu Stainless Steel, Tornio
  • SSAB Europe, Raahen tehdas
  • Terrafame Oy, Sotkamon kaivos
  • Yara Suomi, Siilinjärven kaivos

Lakon aikana huolehditaan hätä- ja suojelutyöstä ja muista työpaikan toiminnan turvaamiseen liittyvistä välttämättömistä toimenpiteistä.

Lakkoavustus

Rakennusliitto maksaa 14.–16.2. lakkoon osallistuville jäsenilleen (ja muiden ammattiliittojen jäsenille) lakkoavustusta 100 €/päivä. Lakkoavustuksesta peritään Verohallinnon ohjeiden mukainen ennakonpidätys, jolloin maksettava nettosumma on 66,40 €/päivä. Lakkoavustus haetaan lakon jälkeen ensisijaisesti Rakennusliiton eAsioinnin kautta.

Teollisuusliiton lakkokohteissa avustuksen maksaa Teollisuusliitto. Ilmoittaudu kohteen luottamusmiehelle.

Tarkempia ohjeita lakkoavustuksen hakemiseen