Käräjäoikeus totesi ”kevytyrittäjät” työntekijöiksi

Länsi-Uudenmaan käräjäoikeus tuomitsi viime viikolla asbestipurkutyötä suorittavan yhtiön toimitusjohtajan 40 päiväsakkoon. Tapauksessa oli kyse asbestipurkutyön turvallisuutta koskevista laiminlyönneistä. Käräjäoikeus katsoi, että niin sanotut kevytyrittäjät olivat työsuhteessa vastaajayhtiöön.

Rakennusliiton vastaavan lakimiehen Jyrki Ojasen mukaan käräjäoikeuden ratkaisu on odotettu.

– On selvää, ettei töitä rakennusalalla voida organisoida niin kutsutun kevytyrittäjyyden perusteella. Suoritettava työ ei vapaudu johdon ja valvonnan alaisuudesta ”itsenäiseksi ja joustavaksi” vain sillä, että yksittäisen sopimussuhteen ulkoisia merkkejä, kuten laskutusta, manipuloidaan.

Niin sanotut kevytyrittäjät laskuttavat työnsä laskutuspalvelun kautta ilman omaa yritystä. Lainsäädännössä kevytyrittäjyyttä ei tunnisteta.

– Laskutuspalveluiden aggressiivinen markkinointiviestintä viime vuosina on luonut kentälle valitettavasti luulon, että kyse olisi valinnanvapaudesta.

Ojanen uskoo, että lähivuosina tullaan perkaamaan monenlaisia niin sanottuun kevytyrittäjyyteen liittyviä vastuukysymyksiä: muun muassa palkkoja, sosiaalivakuutuksia ja työturvallisuutta. Luvassa on yllätyksiä työnantajille, jotka eivät sisäistä oman toimintansa luonnetta.

Länsi-Uudenmaan käräjäoikeuden käsittelemässä tapauksessa laskutuspalvelun käyttäjien työsuhdetta arvioitiin siksi, että työnantajana yhtiön toimitusjohtaja on velvollinen noudattamaan työturvallisuuslain työnantajaa koskevia säännöksiä.

Toimitusjohtaja oli laiminlyönyt asbestipurkutyötä tehneiden asbestialtistumisen seurannan. Lisäksi työn päättymisen jälkeen alueelta löydettiin asbestia, jolle omaa urakkaansa suorittamaan tulleet muun työnantajan työntekijät altistuivat.

Länsi-Uudenmaan käräjäoikeuden tuomio 17.3.2023, 23/111011, asiassa R 22/1069. Tuomio ei ole lainvoimainen.

Lisätietoa aluehallintoviraston tiedotteesta