Sopimusneuvottelut käynnissä, aikaa helmikuun loppuun

Rakennusliiton työehtosopimusneuvottelut ovat käynnissä kaikilla kahdeksalla yleissitovalla sopimusalalla. Nykyiset sopimukset on irtisanottu päättymään helmikuun lopussa. Neuvottelujen edistymistä eri sopimusaloilla kuvataan vaihtelevaksi.

Mikäli neuvotteluissa ei löydetä hyväksyttävää ratkaisua helmikuun loppuun mennessä, on Rakennusliiton hallitus antanut liiton johdolle valtuudet jättää lakkovaroituksia eri sopimusaloille. Mahdolliset lakot voivat siis alkaa aikaisintaan maaliskuun puolessavälissä.

– Kuten aina, on sopimukseen pääseminen Rakennusliiton tavoitteena, mutta tarvittaessa olemme valmiit koviinkin toimiin. Rakentajat ovat ansainneet palkankorotuksensa, ja alan sopimuksiin on saatava myös sisällöllistä kehitystä, sanoo varapuheenjohtaja Kimmo Palonen.