Rakentajat kesähelteellä tulessa

Koronakevät ja jatkuva helle ovat tuoneet ikävällä tavalla esille vakavat puutteet rakennusalan työmaiden sosiaalitiloissa niin laadun, määrän kuin hygienian osalta. Monilla rakennusalan työpaikoilla sosiaalitilojen taso ei vastaa nykyisen työturvallisuussäätelyn tasoa. Sosiaalitilat ovat äärimmäisen tärkeitä rakentajille, jotta fyysisesti raskaan työn rasituksesta voi elpyä.

Kuuma kesä on pahentanut rakentajien ahdinkoa sosiaalitiloissa. Henkilöstötiloja ei yleisesti viilennetä ilmastointilaitteilla, joten työn tauottaminen ja elpyminen ei toteudu kuumissa sosiaalitiloissa.

Parhaat, työturvallisuudelle orientoituneet rakennusalan yritykset ovat oma-aloitteisesti alkaneet viilentää sosiaalitiloja ilmastointilaitteilla. Vapaaehtoisuudella ja omatoimisuuteen perustuvalla sosiaalitilojen viilentämisellä ei kuitenkaan saavuteta nykyvaatimusten mukaista tilannetta.

Torninosturissa kasvihuoneen tunnelmat

Torninosturikuljettajat vastaavat työmaan kaikkein vastuullisimmista nostotöistä. Lasisessa, usein ilmastoimattomassa torninosturin ohjaamossa lämpötila saattaa nousta huimiin lukemiin helteisinä päivinä. Rakennustyömaiden pakkotahtisuuden ja kiireen vuoksi työn tauottaminen jää kuljettajan osalta monesti toteutumatta. Kun torninosturinkuljettajan vointi heikkenee kuumuudessa, tuhansien kilojen taakkojen nostaminen muuttuu vaaralliseksi.

Rakennusliitto edellyttää rakentamista koskevien sosiaalitilamääräyksien ja rakentamista koskevan työturvallisuussäätelyn päivittämistä vastaamaan nykyvaatimuksia. Nykyvaatimuksen mukaista on se, että rakentajien sosiaalitiloja ja työilmaa viilennetään kesähelteillä.