Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi: Sopimusshoppailusta eroon isommilla liitoilla

SAK:laisen ammattiyhdistysliikkeen on otettava aloite omiin käsiinsä ja estettävä työnantajien harjoittama sopimusshoppailu ja työn kurjistaminen rakentamalla laajempia ammattiliittoja ja vähentämällä työehtosopimusten määrää, Harjuniemi esittää.

– Ammattiliittojen ei kannata keskenään nokitella sopimusasioissa, vaan pitää aina johtotähtenä työntekijöiden parasta, ja ratkaista asiat sen perusteella. Jos liitot taistelevat keskenään, pyrkii työnantajapuoli aina hyödyntämään tilanteen.

Harjuniemi muistutti, että Rakennusliiton hallitus vastasi perjantaina myönteisesti Posti- ja logistiikka-alan unionin tukipyyntöön. Hän kuitenkin varoittaa etsimästä syyllisiä Posti Oyj:n harjoittamaan sopimusshoppailuun ammattiliittokentän sisältä.

– Liittojen on tuettava työntekijöitä tilanteessa, jossa Posti on leikkaamassa heidän palkkojaan jopa kolmanneksella. On kuitenkin väärin asettaa tässä kiistassa Teollisuusliittoa jonkinlaiseen pahalaisen rooliin. Vika on ay-kentän rakenteissa, jotka eivät vastaa muuttuvan työelämän vaatimuksia. On siis korjattava rakenteita.

Harjuniemi muistutti, että liittojen välinen solidaarisuus koskee kaikkia.

– Paljon ei ole tarjolla niissä pöydissä, joissa tes-kierrosta ollaan nyt avaamassa. Teollisuusliitto on iso ja voimakas liitto, mutta sekin on nyt sopimusten osalta kovassa paikassa. SAK:laisten liittojen onkin  oltava mukana yhteisessä rintamassa myös Teollisuusliiton tukena.

Matti Harjuniemi puhui Rakennusliitto ry:n maakokouksessa Vantaalla, jossa liitto asetti tavoitteita tulevalle työehtosopimuskierrokselle. Rakennusalan sopimukset umpeutuvat huhtikuun lopussa 2020.