Rakennusliitto tukee postilaisia

Postin työntekijöiden työehtoja yritetään heikentää räikeällä tavalla. Tilanteesta johtuen Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU on ilmoittanut käynnistävänsä Postissa laajat lakkotoimet 11. marraskuuta. Postinjakelu, käsittely ja kuljetus ovat marraskuussa lakossa kaksi viikkoa, jollei työehtosopimusneuvotteluissa ja pakettilajittelijoiden tilanteesta päästä työnantajan kanssa sopuun.

Tänään koolla oleva Rakennusliiton hallitus ilmaisee tukensa Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU:n taistelulle. Liiton hallitus päätti valmiudesta mahdollisiin tukitoimiin vastauksena PAU:n tukipyyntöön.

Postin vaateena on, että nykyisestä työehtosopimuksesta pitäisi lähes jokainen sivu repiä ja korvata ne halvemman työehtosopimuksen määräyksillä. Työnantajan tavoitteiden hyväksyminen tarkoittaisi jo valmiiksi matalapalkkaisissa, fyysisesti raskaissa töissä oleville postilaisille pienempiä palkkoja, pidempää työaikaa ja arkea vaikeuttavia työaikamalleja.

Mikäli sopua ei synny, alkaa Postin lakko maanantaina 11.11. klo 06.00 ja päättyy sunnuntaina 24.11. klo 24.00. Lakko koskee noin yhdeksää tuhatta työntekijää. PAU ilmoittaa tarvittaessa myöhemmin lisää uusista lakkotoimista.

Rakennusliiton hallitus 1.11.2019