Rakentaja-lehti: Pienituloinen kevytyrittäjä ei ole tapaturmavakuutettu

Yksi ryhmä Suomessa ei ole vakuutettu millään tavalla työtapaturman varalta:
Alle YEL-rajan tienaavat kevytyrittäjät ovat käytännössä tyhjän päällä

Rakennusalalla on lisääntynyt kevytyrittäjänä toimiminen laskutuspalvelun kautta ilman toiminimeä. Tähän liittyy yksi vakava sudenkuoppa, joka liittyy työtapaturmien varalta vakuuttamiseen.

Suomessa kaikki työntekijät on vakuutettu työtapaturman ja ammattitaudin varalta. Tämä lakisääteinen vakuutus on laaja, ja se kattaa muun muassa kuntoutuksen. Yrittäjät, jotka ovat YEL-velvollisia, voivat myös ottaa vapaaehtoisen ja lähes yhtä laajan työtapaturma- ja ammattitautivakuutuksen.

Mutta jos vuodessa tienaa kevytyrittäjänä alle 7 799,37 euroa, koko vakuuttamismahdollisuutta ei ole.

Tapaturmavakuutuskeskuksen toimitusjohtaja Janne Reini, onko meillä todella työntekijäryhmä, joka jää tapaturmavakuutusjärjestelmän ulkopuolelle?
– Kyllä se on mahdollista. Heillä on toki Kelan tarjoama sosiaaliturva sekä julkinen terveydenhuolto, mutta he jäävät vaille työtapaturma- ja ammattitautikorvauksia. Lakisääteinen vakuuttaminen tapaturmien- ja ammattitautien varalta koskee vain työ- ja virkasuhteisia henkilöitä, Reini toteaa.

Kevytyrittäjät lasketaan yrittäjiksi, vaikka heillä ei olisi Y-tunnusta.
– YEL-velvolliset yrittäjät voivat vakuuttaa vapaaehtoisesti itsensä lähes saman tasoisella vakuutuksella kuin palkansaajat. Lakisääteinen YEL-vakuutus kuitenkin perustuu yli 7 799, 37 euron vuosituloihin, eikä vakuuttaminen ole mahdollista alemmilla tuloilla, Reini sanoo.

Yksityishenkilö pystyy kyllä ostamaan työtapaturmavakuutuksen yksityiseltä vakuutusyhtiöltä. Sen hinta saattaa olla korkea, eikä sen laajuus vastaa lakisääteistä.
– Täysin samanlaista vakuutusta, jolla olisi samanlainen sosiaalinen uskottavuus ei ole, vaikka yksityisetkin vakuutukset voivat olla ihan hyviä.

Reinin mukaan on myönnettävä, että tällaisten vakuuttamattomien työntekijöiden ryhmä on olemassa, ja että heidän asiansa pitäisi hoitaa.
– Pitäisi olla mahdollisuus edes vapaaehtoisella tavalla tuoda nämä ihmiset järjestelmän piiriin. Uudessa hallitusohjelmassa on erilaisia kirjauksia kevytyrittäjien asemasta, eli saa nähdä, mitä sieltä tulee, Reini toteaa.

Laskutusyritysten joukossa on joitakin isoja toimijoita, kuten Ukko.fi, jotka ovat vakuuttaneet kaikki kauttaan toimivat työntekijät sekä tapaturmavakuutuksella että vastuuvakuutuksella. Läheskään kaikki alan toimijat eivät tee näin, eivätkä edes mainitse nettisivuillaan vakuuttamisen tarpeellisuudesta.

Johanna Hellsten

Lue myös: Kevytyrittäjyyden sudenkuopat (Rakentaja-lehti 18.1.2019)