Harjuniemi valtuustossa: ”Rakentajat pitävät kiinni neuvotteluoikeudesta”

Rakennusliiton puheenjohtajan Matti Harjuniemen mukaan rakentajat eivät tule suostumaan neuvotteluoikeuksien poistamiseen ja työnantajajärjestöjen painostukseen.

-Ammattiliiton kuuluu fiksulla tavalla edistää jäsentensä asiaa, antaa suojaa jäsenilleen. Tästä on kyse tämänkin kevään neuvotteluissa, korosti Matti Harjuniemi valtuuston kokouksessa Helsingissä.

Harjuniemen mukaan rakennusala on pitänyt ainakin vuodesta 2005 lähtien sopimusneuvottelut omissa käsissään.

-Minulla on ollut se käsitys, että me voimme tehdä alan sisällä ratkaisuja. Alalla onkin menetetty työpäiviä työtaisteluissa aika vähän. Se on ollut meidän tapa, ei ole haluttu ulkopuolisia sopimaan asioita.

Harjuniemen mukaan työnantaja on siirtynyt kuluneena talvena tästä katsannosta pois ja ottaa ohjeet muualta. -Nyt EK ja Teknologiateollisuus määräävät ja rakennusalan työnantajat ovat intoutuneet ottamaan sieltä lukemat. Pöydässä istuvat nyt muut kuin rakennusalan kihot.

-Ajatus näyttää menevän niin, että rakennusalan omilta järjestöiltä pitää ottaa pois autonomia ja neuvotteluvaltuudet. Kaiken pyrkimyksen takana on halpuuttaminen, sanelu ja sopimusten merkityksen heikentäminen. Semmoisissa askareissa ainakaan minä en halua olla mukana.

Harjuniemen mukaan työnantaja vastustaa rakennusalan korotuksia sen takia, että muilla aloilla voitaisiin tulla kateellisiksi rakennusalan korotuksista. Sen jälkeen muillekin aloille tulisi kovempia vaatimuksia.

-Tämän vuoksi Rakennusteollisuus RT:n hallituksessa lähdetään jääräpäisesti 1,6 prosentin korotuksesta. Mitään muuta neuvoteltavaa ei muka ole. Se on jääräpäisesti asetettu ehdoksi kaikkien muiden asioiden etenemiselle.

Harjuniemen mukaan Rakennusliitto julisti ensimmäiset lakot rakennustuoteteollisuuteen, koska siellä oli rajuimmat heikennysesitykset. -Siellä oli röyhkeys ylimmillään. Mutta meidän lakkomme aiheutti kovan härdellin työnantajien piirissä ja he pistivät rakennusalan sulun päälle.

Harjuniemen mukaan rakennusalan sulku on kova pala myös työnantajille.

-Viimeisin vuoden 1986 sulku oli aivan toisessa tilanteessa. Silloin työmaat olivat täysin kiinni. Nyt varmaan pystyttäisiin monilla paikoilla jatkamaan töitä kun työmailla on villejä yrityksiä ja työntekijöitä. Harjuniemi muistutti, että neuvottelut ja työsulku ratkaistaan lopulta sillä, että Rakennusliiton jäsenet taistelevat yksimielisesti ja rauhallisesti.