Työnantaja pelaa kovaa peliä: Työhön pääsyn ehtona ero Rakennusliitosta

Rakennusliiton valtuuston mukaan rakennusalan työnantajat ovat asettaneet työhön pääsyn ehdoksi eron ammattiliitosta. ”Tämä menettely on tuttu Itä-Eurooppalaisista yrityksistä, joita Rakennusteollisuus RT:n jäsenyritykset käyttävät laajasti alihankkijoinaan”, korostaa Helsingissä koolla ollut valtuusto.

Työnantajien tavoite hajottaa ammattiyhdistysliike ja suomalainen sopimusjärjestelmä on Rakennusliiton mukaan vaarallinen linja, joka vaatii koko palkansaajaliikkeeltä toimia.

Rakennusliiton valtuusto antaa yksimielisen tukensa liiton neuvottelijoille ja neuvottelukunnille niiden kamppaillessa paremmista työehdoista. Helsingissä koolla olevan valtuuston mukaan työnantajilla on nyt poikkeuksellisen suuri halu romuttaa rakennusalan työmarkkinaosapuolten hyvä yhteistoiminta, joka on hyödyttänyt rakennusalaa jo yli kolmen vuosikymmenen ajan.

Rakennusalalla on alkamassa työnantajien julistama työsulku. Siinä yritetään ensimmäistä kertaa II maailmansodan jälkeen estää työpaikalle pääsy Rakennusliiton jäseniltä.

Suomalaiset rakentajat eivät ole nujertamassa tai murtamassa mitään tai ketään. Rakennusliitto haluaa vain neuvotella itse rakentajia koskevat työehtosopimukset ilman ulkopuolista sanelua.

Tämä on ammattiliiton perustehtävä ja siitä rakentajat pitävät kiinni loppuun asti.

Elinkeinoelämän Keskusliitto (EK) on sanoutunut irti tulopoliittisista ratkaisuista. Se on kuitenkin määritellyt kaikilla aloilla noudatettavan palkankorotuksen enimmäistason, vaikka alat ovat erilaisia ja niiden maksukyky on erilainen. Samalla EK vahtii haukan lailla palkkalinjan noudattamista.

Rakennusliiton valtuusto pitää valtakunnansovittelija Minna Helteen toimintaa tämän kevään aikana erittäin kyseenalaisena. Helle luopui valtakunnansovittelijan tehtävän mukaisesta puolueettomuudesta heti neuvottelukierroksen alussa ja sitoutui työnantajien palkkalinjaan. Helle neuvotteli myös sovittelijatoimiensa aikana työpaikasta Teknologiateollisuudessa, johon hänet valittiinkin.

Näin rapautettiin merkittävästi koko sovittelutoiminnan uskottavuus. Sovittelutoiminta ei ole nyt lain edellyttämällä tavalla käytettävissä parhaillaan menossa olevan rakennusalan kiistan aikana.

Rakennusliitto ei ymmärrä hallituspiirien ajattelua, jonka mukaan irtisanomista helpottamalla esim. alle 20 hengen yrityksissä lisättäisiin nuorten työllisyyttä, uskoa tulevaisuuteen ja syntyvyyttä. Valtuusto muistuttaa, että suurin osa suomalaisista yrityksistä on pieniä, alle 20 henkeä työllistäviä, joten uusi laki koskee jopa puolta yksityisen sektorin työntekijöistä.

Lue myös: Harjuniemi:Rakentajat pitävät kiinni neuvotteluoikeudesta