SAK vaatii aktiivimallien peruuttamista

Suurin palkansaajajärjestö SAK haluaa lopettaa välittömästi ns. aktiivimalli kakkosen valmistelun. Siinä aiotaan leikata työttömyysturvaa jälleen kerran.
Vastalauseeksi työttömyysturvan leikkauksille SAK järjestää suurmielenosoituksen Helsingissä perjantaina helmikuun 2. päivä. Sen sijaan keskusjärjestö ei suosittele liitoille tai työntekijöille yleislakon tai muun järeän aseen käyttöä.

Mielenilmauksella SAK haluaa perua joulukuussa eduskunnan säätämän lain työttömyysturvan aktiivilaista.

Myös ”aktiivimalli 2:n valmistelu pitää lopettaa”, SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta sanoo.

SAK:n liittojen hallinnot ovat koolla 23. tammikuuta päättämässä tarkemmin, miten ja millä voimalla mielenilmauspäivä toteutetaan. Valtakunnallinen mielenilmaus pidetään kuitenkin Helsingin Senaatintorilla perjantaina 2. helmikuuta klo 11.00.

Voit jo nyt ilmoittaa Facebookissa osallistuvasi tai olevasi kiinnostunut tapahtumasta. SAK:n ylläpitämälle tapahtumasivulle kertyy tietoa suurmielenosoituksesta.

SAK esittelee 23.1 pidettävässä kokouksessa myös oman ehdotuksensa uudeksi työnhaun malliksi.
Voit seurata liittopäättäjien tapaamista alle linkitetyn sivun tai SAK:n Youtube-kanavan kautta. Tapaaminen alkaa 23.1. kello 12.15 ja päättyy noin kello 14.30. Katsojat voivat kommentoida hashtagillä #äänityöttömälle

Mielenosoitukseen toivotaan mukaan myös muiden keskusjärjestöjen liittoja, mutta päätös oli vain SAK:n. Kaikki palkansaajajärjestöt olivat mukana edellisessä syksyllä 2016 pidetyissä suurmielenosoituksessa.

Palkansaajajärjestö SAK on vastustanut aktiivimallia koko ajan. Sitä valmisteltiin vuonna 2016 työryhmässä, jonka esitykset hyväksyivät lopulta vain valtion edustajat. Aktiivimalli leikkaa työttömyysturvaa 4,65 prosenttia, jos työtön ei kolmen kuukauden aikana tee työtä 18 tuntia, toimi yrittäjinä tai osallistu työllisyyskoulutukseen.

Aktiivimallia vastustavan kansalaisaloitteen on allekirjoittanut jo yli 125 000 ihmistä, eli malli on tulossa uudestaan eduskunnan käsiteltäväksi. Eduskunta hyväksyi aktiivimallia koskevan lain vasta joulun alla.