Turvallisuutta parantavat ideat esiin – Voittajille 1 500 euron palkinnot.

Jokapäiväisessä työssä syntyvät ideat ovat yksi hyvä tapa viedä rakentamisen turvallisuutta eteenpäin. Moni hyvä idea voi kuitenkin helposti jäädä piiloon tai vain yhden rakennusliikkeen omaan käyttöön. Talonrakennusteollisuus haluaa kilpailun avulla tuoda näitä turvallisuutta edistäviä ideoita esiin kaikkien hyödyksi.

Vuoden loppuun kestävässä koko rakennusalaa koskevassa Parannamme työturvallisuutta 2017
-kilpailussa etsitään uusia, käytäntöön soveltuvia, työturvallisuutta parantavia ideoita tai jo toteutuneita hankkeita.

Turvallisuutta voidaan parantaa yhtä lailla niin pienillä kuin suurillakin ideoilla.  Työmaan lattiatasossa oleva aukkosuoja voidaan aidata yksinkertaisella tavalla, jolloin se on helpompi kaikkien havaita. Tai joku voi kehittää mielessään työmaan ikkuna-aukkoihin sopivaa, helposti siirrettävää putoamisen estävää suojatankoa.

Nämä ideat on jo keksitty, mutta moni turvallisuutta parantavaa ideaa odottaa vielä esiintuloa. Kilpailuehdotus voi olla esimerkiksi jokin turvallisuutta parantava menettely, käytäntö tai työväline. Tai se voi olla jokin opetusohjelma tai työturvallisuutta parantava kehittämishanke. Tai jotain muuta rakennusalan työturvallisuutta edistävää.

Kilpailu on kaikille avoin, hyviä kilpailuehdotuksia toivotaan saatavan niin rakentajilta, suunnittelijoilta kuin rakennuttajiltakin eri puolelta Suomea. Osallistua voi myös porukalla.

Kilpailussa palkitaan 1–3 parasta käytäntöön sovellettavissa olevaa ideaa. Voitokkaat ehdotukset palkitaan jokainen 1 500 euron arvoisella palkinnolla. Osallistua voi 31.12.2017 asti ja ehdotukset voi toimittaa sähköpostilla idea@rakennusteollisuus.fi tai postitse osoitteeseen Talonrakennusteollisuus ry / Idea, PL 381, 00131 Helsinki. Voittajat julkistetaan keväällä 2018 Uudenmaan työturvallisuuskilpailun seminaaritilaisuudessa.