Rakentajat tavoittelevat reiluja euromääräisiä palkankorotuksia

Palkankorotukset, syrjintä ja vuokratyöntekijät puhuttivat viikonloppuna noin 400:aa Jyväskylään kokoontunutta rakentajaa.

Rakennusliiton maakokouksen keskustelujen mukaan liitto tavoittelee edessä olevissa neuvotteluissa selvästi ostovoimaa parantavia palkankorotuksia. Rakentajat toivoivat 1-2 vuoden sopimuksiin lähinnä euromääräisiä korotuksia.

Rakennusliiton maakokous on ennen työehtosopimusneuvotteluja pidettävä neuvoa antava tapahtuma. Liiton sopimusalojen työryhmät ja hallitus muotoilevat tämän jälkeen neuvottelutavoitteet edessä oleviin neuvotteluihin.

Rakennusliiton työehtosopimukset ovat katkolla helmikuun lopussa. Neuvottelut käynnistynevät toden teolla vasta tammikuun puolella.

Palkankorotuksen lisäksi rakentajat haluavat voimaan lyhyen sairausloman poissalon omalla ilmoituksella. Samoin rakentajia puhutti runsaasti rakennusalan työpaikoilla tapahtuva nuorten kouluttaminen. Ammattioppilaitosten säästöjen seurauksena nuoret tulevat yhä useammin suoraan työmaille harjoitteluun vanhemman työntekijän parkiksi. Rakentajien mielestä tästä opettamisesta on saatava asiallinen korvaus.

Rakentajat aloittivat myös syksyn aikana valmistellun syrjinnän vastaisen kampanjan. Sen mukaan maakokouksen osallistuvat päättivät puuttua heti maanantaiaamusta lähtien kaikkeen havaitsemaansa syrjintään.