Harjuniemi: Rakennusjätti voi nostaa tulosta hyvällä henkilöstöpolitiikalla

Lemminkäisen ja YIT:n sulautumisesta syntyvä uusi jättiyhtiö voi tehdä Rakennusliiton puheenjohtajan Matti Hajuniemen mukaan tulosta vain kehittämällä edelleen henkilöstön osaamista.
-Molemmissa yhtiöissä henkilöstön edustus on toteutettu jo aiemmin kohtuullisen hyvin. Uusi yhtiö voisi vielä kuitenkin petrata edelleen tässä asiassa.
Harjuniemen mielestä yhtiö tuskin tulee pärjäämään markkinoilla vähentämällä omaa henkilöstöään. -Työntekijöiden määrän suhteellinen vähentäminen nykyisestä on kova riski tuloksenteolle. Selvää on, että Rakennusliitto pitää tätä prosessia luupin alla yhdessä muiden liittojen kanssa.
Harjuniemen mukaan molemmissa konserneissa työntekijöiden määrät on vuosien mittaan höylätty niin pieneksi, että fuusiolla ei järkevästi toimien ole vaikutusta heidän töihinsä.
-Tämä tietenkin sillä oletuksella, että ammattitaito halutaan pitää uudessakin firmassa eikä se ala pelkäksi urakoiden jakajaksi.
Vakuutusyhtiöt kasvattivat selvästi valtaansa rakennusalalla YIT:n ja Lemminkäisen yhdistyessä. Uusi yhtiö ottaa nimen YIT ja samalla hiipuu edelleen Penttien suvun tarina suomalaisessa rakennusteollisuudessa. Penttien suvun yhteenlaskettu osuus uudesta yhtiöstä on reilut 19 %. Omistus on kuitenkin pirstoutunut laajasti suvun jäsenille.
Yhdistyneen suuryhtiön vallankäyttäjinä tulevat olemaan vakuutusyhtiöt. Niistä suurimman osuuden saa toistaiseksi Keskinäinen Työeläkevakuutus Varma 7,6 prosentin osuudella. Suuria sijoittajia ovat myös OP Rahastot (2,4 %, työeläkevakuuttaja Elo (1,7 %) ja Ilmarinen (1,5%).
Yhtiön alustava yhdistetty liikevaihto on noin 3,4 miljardia euroa ja liikevoitto noin 85 miljoonaa euroa. Yhdistyneellä yhtiöllä on noin 10 000 työntekijää 11 eri maassa.