Rakennusliiton valtuusto antoi vahvan tuen talousratkaisuille

Rakennusliiton valtuusto vahvisti Helsingissä pidetyssä kokouksessa yksimielisesti, ettei liiton tekemään Siikaranta –kauppaan liity minkäänlaista epäselvyyttä tai väärinkäytöstä. Asiaa on haluttu hämmentää viime kuukausina sekä valtamediassa että sosiaalisessa mediassa.

Valtuuston yksimielisen päätöksen mukaan kaupat on toteutettu liiton sääntöjen ja lain mukaisesti.

Rakennusliitto myi vuonna 2015 omistamansa Siikarannan kiinteistön ja lomatoimintaa harjoittaneen yhtiön yksityiselle yrittäjälle. Samassa yhteydessä liitto osti asuinhuoneistoja Itä-Helsingistä. Valtuusto kuuli asiasta puheenjohtaja Matti Harjuniemen selostuksen ja antoi tukensa hallituksen menettelylle.

Rakennusliiton valtuustolle oli tehty asian tiimoilta neljä aloitetta. Rakennusliiton osasto 601 (Helsingin muurarit) vaati omassa aloitteessaan mm. ylimääräisen edustajakokouksen koolle kutsumista sekä liittohallituksen, liiton ja liittovaltuuston puheenjohtajien erottamista.

Rakennusliiton valtuusto katsoi yksimielisesti, ettei aloitteessa ole esitetty perusteltuja syitä ylimääräiselle liittokokoukselle, valtuuston puheenjohtajien, hallituksen ja puheenjohtajien vaihtamiselle.

Valtuusto paneutui myös hallituksen suunnitelmiin työttömyysturvan leikkauksista. Puheenjohtaja Matti Harjuniemen mukaan nykyinen meno on muuttunut sietämättömäksi. Siksi tarvitaan myös ammattiliitoilta uusia toimia. Harjuniemen käsityksiä lisää tässä.

Rakennusliiton valtuusto on liiton korkein päättävin elin liittokokouksien välillä.