Rakennusalalla työaika ei pitene

Rakennusliiton ja Rakennusteollisuuden uudet työehtosopimukset astuvat voimaan 1.3.2017. Sopimukset säilyvät entisellään vähäisiä matkakustannusten korvausten muutoksia lukuun ottamatta. Sopimuksiin ei sisälly palkankorotuksia.

Huomioitavaa on, että yhdelläkään Rakennusliiton sopimusalalla ei ole sovittu työajan pidennyksestä. Erityisesti monialayrityksissä, joissa noudatetaan useiden eri liittojen työehtosopimuksia, asian suhteen on oltava tarkkana.

Mm. kaikissa teknologiateollisuuden työehtosopimuksissa on sovittu työajan pidennyksestä. Tämä pidennys koskee vain niitä työntekijöitä, joiden työehtoihin sovelletaan kyseisiä työehtosopimuksia. Rakennusliiton työehtosopimuksilla työskentelevien työntekijöiden työaika ei pitene eikä tällaisesta pidennyksestä voi laillisesti edes paikallisesti sopia.

On ilmennyt väärinymmärryksiä, tahattomia ja tahallisia. Rakennusteollisuuden jäsenyritykset kyllä tietävät, mitä on sovittu, eivätkä tule esittämään työntekijöilleen työaikojen pidennyksiä. Samat pelisäännöt koskevat myös kaikkia muitakin yrityksiä, jotka noudattavat Rakennusliiton sopimia työehtosopimuksia yleissitovuuden perusteella.

Kyösti Suokas
varapuheenjohtaja