Suokas mukana tarkastamassa Venäjän jalkapallokisojen rakennustyömaita

Kansainvälisen rakennusliiton tarkastajat ovat päässeet tarkastamaan Venäjän vuoden 2018 jalkapallon MM –kisojen rakennustöitä. Ensimmäinen tarkastus tehtiin viime viikolla Sotšissa.

Tarkastuksessa mukana ollut Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas kehuu venäläisiä jalkapallon MM-kisajärjestäjiä avoimuudesta ammattiliitojen kansainvälistä tarkastusryhmää kohtaan.

– Täytyy antaa tunnustus, ettei minkäänlaista salailua ilmennyt. Suomessakaan ei aina pääse työmaille yhtä avoimesti.

Tarkastukset tekee rakennustyöläisten kansainvälisen federaation BWI:n tarkastusryhmä. Järjestö on sopinut kansainvälisen jalkapalloliiton Fifan ja Venäjän MM-kisat järjestävän organisaation kanssa, että BWI:n edustaja saavat käydä tarkastamassa kaikki kisapaikat rakennusvaiheessa.

Tarkastukset on katsottu tarpeellisiksi Qatariin annettujen vuoden 2022 jalkapallon MM-kisojen herättämän arvostelumyrskyn vuoksi.

Tarkastusryhmä koostui useiden maiden ay-edustajista. Suokas arvelee, että hänet haluttiin delegaatioon koska osaa venäjää.

Lue asiasta julkaistu juttu tästä:

Venäjän tarkastukset