Ruotsin rakennusliitto meni lakkoon

Ruotsin rakennusalalla alkoi tiistaina osittainen lakkotaistelu, joka saattaa laajeta lähipäivien aikana.

Ruotsin rakennusliiton Byggnadsin mukaan lakossa on mukana vajaat 10 000 työntekijää.

Viime viikolla Ruotsiin syntyi uusi laaja työehtosopimus, joka korottaa työntekijöiden palkkoja 2,2 prosenttia ja jättää muut työehdot entiselleen. Myös työnantajia edustava Rakennusteollisuus allekirjoitti tämän yksivuotisen sopimuksen. Rakennusalan liitoille palkankorotus oli liian pieni. Ne vaativat vähintään 2,8 prosentin korotuksia.

Rakentajat sanoivat ei sovittelijoiden viimeiseen tarjoukseen maanantai-iltana kello 19.

”Se oli täysin tyhjä tarjous, joka ei vastannut mihinkään meidän vaatimuksistamme”, sanoo Rakennusliiton puheenjohtaja Johan Lindholm .

Rakennusliiton liiton tiedottajan Cherine Khalilin mukaan Byggnads haluaa, että sopimukseen sisällytetään lisätoimia, joilla naisten, nuorten ja uusien työntekijöiden tuloa alalle helpotetaan. Samalla alihankkijoiden toimintaa pitäisi tarkkailla enemmän.

Ruotsissa 2,9 miljoonan työntekijän sopimukset ovat katkolla tänä keväänä. Keväästä odotetaan myrskyisää monella alalla.

Lue myös puheenjohtaja Matti Harjuniemen blogi samasta asiasta:

Ruotsin liitto lakossa