Harjuniemi: Työmarkkinoita uhkasi täysin arvaamaton tilanne

Rakennusliiton puheenjohtajan Matti Harjuniemen mielestä tänään kaatuneet neuvottelut sopimusjärjestelmän uudistamisesta uhkasivat johtaa aivan arvaamattomaan tilanteeseen.
SAK:n hallitus totesi eilen yksimielisesti, ettei työmarkkinoiden neuvottelujärjestelmän uudistamiselle ole edellytyksiä.
Puheenjohtaja Matti Harjuniemen mukaan Suomessa on voimassa aivan toimiva työehtojen neuvottelujärjestelmä ja työriitojen sovittelumenettely.
-Tämä on toiminut vuosikymmeniä aivan hyvin, joten siinä suhteessa meillä ei ole paineita sen muuttamiseen.
Harjuniemen mukaan nyt neuvottelussa olleet esitykset olisivat vieneet koko suomalaisen työmarkkinajärjestelmän aivan tuntemattomille vesille.
-Niiden hyväksyminen olisi merkinnyt sitä, että erityisesti ammattiosastojen ja pääluottamusmiesten asema työehtojen valvojina olisi ollut todella vaarassa. Pelkästään työnantajien esittämä lakkosakkojen korotusautomaatti olisi tuonut ammattiosastoille tähtitieteelliset korvaukset. Työnantajan ehdotuksen hyväksyminen olisi merkinnyt sitä, että yksittäinen ammattiosasto olisi joutunut maksamaan jopa 180 000 euron sakon työtaistelusta.
Työantajat esittivät tiettävästi neuvotteluissa myös hyvin monimutkaisia ja aikaa vieviä neuvotteluja työtaistelujen uhatessa. Samoin työnantajat olisivat halunneet valtakunnansovittelijan valvomaan palkankorotuksia. Tavoitteena oli, etteivät minkään liiton tai alan korotukset voisi ylittää vientiteollisuuden korotuksia.