Näin nopeutat itse päivärahan saantia

Rakentajien työttömyys on nyt kova. Sen vuoksi myös Rakennusalan työttömyyskassaan tulee paljon päivärahahakemuksia.

-Toistaiseksi on selvitty varsin hyvin eli käsittelyaika on ollut enimmillään noin kaksi viikkoa, sanoo palvelupäällikkö Päivi Ruokolainen.

Hän antaa muutamia vinkkejä siihen, miten jokainen jäsen voi auttaa kassan ruuhkassa ja samalla nopeuttaa oman hakemuksensa käsittelyä.

Ruokolaisen mukaan ensimmäinen toive on, että mahdollisimman moni käyttäisi sähköistä eAsiointia tai puheentunnistusta.

-Syynä on se, että molemmat järjestelmät ohjaavat käyttäjää tekemään hakemuksen kerralla oikein. Näin sen käsittely ja myös maksatus nopeutuvat. Samoin eAsioinnissa jokainen näkee oman tilanteensa selkeästi.

-Sen lisäksi toivon, että jäsenet kiinnittäisivät erityistä huomiota postitse lähetettävien hakemusten liitteisiin. Nyt suurin osa hakemuksista on puutteellisia ja lisätietojen pyytäminen aiheuttaa paljon työtä.

-Pelkkää hakemusta ei kannata lähettää ilman tarvittavia liitteitä siinä uskossa, että se menisi nopeammin lävitse. Ei niin tapahdu. Itse asiassa se hidastaa käsittelyä ja viivyttää rahojen saantia.

Jotkut jäsenet ajattelevat, että hakemus on nopeammin perillä, jos sen vie itse Rakennusliiton toimistoon. -Näin ei kuitenkaan ole, koska toimistosta se kuitenkin postitetaan käsittelykeskukseen, kertoo palvelupäällikkö Ruokolainen.

Jos haluat neuvoja tai olet epävarma siitä, tarvitsetko jonkun liitteen, niin soita kassan palvelunumeroon. Sieltä saat parhaan vastauksen.

-Tämä perustuu mm. siihen, että heti kun soitto yhdistyy palvelunumerossa olevalle vastaajalle, hän näkee samalla hakijan tiedot päätteellä. Näin hän pystyy vastaamaan välittömästi juuri sinun hakemustasi koskevaan kysymykseen.

Puhelinpalveluun on helpompi päästä läpi loppuviikosta kuin maanantaisin ja iltapäivästä helpompi kuin aamuisin.

Jäsenmaksut kannattaa tietysti huolehtia kuntoon ennen hakemuksen lähettämistä. Itse maksava tarkistaa tilanteen ja maksaa maksut parhaiten eAsioinnissa. Kassan jäsenmaksu on vakuutusmaksu työttömyyden varalta, eikä vakuutus ole voimassa, jos maksut ovat maksamatta. Jäsenmaksujen maksamatta jättäminen vähintäänkin hidastaa prosessia ja pahimmillaan estää kokonaan työttömyysetuuden maksamisen.

Jäsen voi saada apua myös Rakennusliiton aluetoimistoista, joissa voi käydä vaikka paikan päällä. Toimistot ovat Uudenmaan toimistoa lukuunottamatta avoinna maanantaina ja tiistaina klo 8.30-12.00 ja 13.00-16.30. Uudenmaan toimisto on avoinna kaikkina arkipäivinä.

Jos nuo päivät eivät sovi, kannattaa soittaa ja sopia jokin muu aika. Tällä on haluttu varmistaa, että päivärahahakemusten käsittelyssä on ja puhelinpalvelussa on riittävästi voimia nyt, kun työttömyys on erittäin suurta.