Tampereen Rantatunnelin rakennustyöt alkavat jo tänä syksynä

Tampereen Rantaväylän tunnelin valmistelevat työt ja myös käytännön rakennustyöt päässevät alkuun jo tämän syksyn aikana. Tampereen valtuusto päätti maanantaina Rantaväylän tunnelin rakentamisesta.

Rantaväylän tunnelilla on määrä korvata Tampereen pohjoinen ohitustie. Yli kahden kilometrin mittainen tunneli rakennetaan Tammerkosken alitse. Hankkeen arvioidaan maksavan noin 180 miljoonaa euroa. Valtio osallistuu rakennuskuluihin noin 60 miljoonalla, koska tunneli on osa valtatietä 12.

Rakennusliiton puheenjohtajan Matti Harjuniemen mukaan päätös on tärkeä osa kaupungin kehittämisessä, jota Tampere vie eteenpäin pitkällä jänteellä.

”Tampereen kaupunki ja koko seutukunta laajemminkin ovat nyt kasvuvaiheessa. Sitä ohjataan juuri tämänkaltaisilla päätöksillä, jotka mahdollistavat kaupungin viihtyvyyden parantamisen, täydennysrakentamisen, työpaikkojen lisääntymisen ja elinvoimaisuuden. ”

”Näistä tekijöistä syntyvät myös voimavarat kaikkien kaupunkilaisten hyvinvoinnin turvaamiseksi. Toisaalta valtion mukanaolo suurella osuudella kertoo sen, että valtakunnallisestikin hanke on merkittävä.”

Pelkkä tunnelirankentaminen työllistää parhaimmassa vaiheessa noin 400 ihmistä. Tunneli on määrä avata liikenteelle toukokuussa 2017.

Tunnelihankkeen ratkettua lähtee liikkeelle myös ns. Ranta-Tampellan alueen rakentaminen. Koko Ranta-Tampellan alueen rakentamisen työllisyysvaikutuksiksi lasketaan lähivuosina yhteensä noin 11 000 miestyövuotta.

”Päätös luo todella paljon työtä toteutuksessa ja tulevaisuudessa”, korostaa Matti Harjuniemi.

Hänen mukaansa perusteellinen selvitystyö oli kuitenkin tarpeen.

”Se oli paljolti tunneliin  kriittisesti suhtautuvien ansiota. Kun asiasta on keskusteltu näin paljon, on se myös käsitelty monipuolisesti. Myös rakennusalan on syytä ottaa vakavasti hankkeen kriitikoiden näkemykset. Alan on myös opittava toimimaan paremmin ja sen on ymmärrettävä vastuunsa täkäläisten veronmaksajien työllistäjänä”, korostaa Harjuniemi.