Rakennusliiton valtuusto: Työllisyysvaikutukset ohitetaan päätöksenteossa

Rakennusliiton valtuusto piti kaksipäiväisen kokouksensa Helsingissä.

Rakennusliiton valtuusto on huolissaan siitä, että rakentamispäätöksissä otetaan nykyisin yhä harvemmin huomioon työllisyysvaikutukset. Viime aikoinakin suuria rakennushankkeita on kaadettu vedoten vaikkapa kaupunkikuvan muuttumiseen.

Jos rakennushankkeita onkin viety lävitse, on suosittu yhä enemmän ulkomaista työvoimaa käyttäviä yrityksiä.

Rakennusliiton valtuusto edellyttää, että varsinkin poliittiset toimijat lunastavat puheensa työttömyyden, erityisesti nuorisotyöttömyyden poistamisen tärkeydestä. Rakentajien mielestä yhä useammalta päättäjältä on hukkunut ajatus siitä, että työ, etenkin suomalainen työ on yhteiskuntaa rakentava ja eteenpäin vievä arvo.

Rakennusliiton valtuusto odottaa myös, että juuri asuntoministerinsä vaihtanut hallitus saa todella rytmin muuttumaan asuntopolitiikassa. Näyttää siltä, että esimerkiksi maaliskuun alussa tullut varainsiirtovero on hidastanut asuntokauppaa ja rakentamistakin selvästi. Tämä lisäsupistus tuli tilanteessa, jossa rakentajien työttömyys oli ja on poikkeuksellisen kovaa.

Rakennusalalla on saatavissa varsin vaatimattomillakin rahamäärillä merkittäviä työllisyysvaikutuksia. Siksi Rakennusliiton valtuusto vetoaa nyt erityisesti sekä kuntien että valtion päättäjiin, etteivät he syventäisi suomalaista taantumaa vaan kiirehtisivät rakentamis- ja saneerauspäätöksiä, esimerkiksi home- ja kosteusvauriokorjauksia ja väylärakentamista.

Rakentajat odottavat, että keskusjärjestö SAK tuo entistä selkeämmin esiin omat tavoitteensa ja vaatimuksensa seuraavaa työehtosopimuskierrosta varten. Rakentajien mielestä tavoitelistan kärjessä on oltava alipalkkauksen kriminalisointi. Edessä on yhteiskunnallisesti poikkeuksellisen suuria ratkaisuja, jotka vaikuttavat palkansaajien elämään vuosikymmeniä. Palkansaajan kauppakassin ja energian hinta on noussut selvästi. Nyt tavoitteena tulee olla työllisyyden parantamisen lisäksi se, että palkansaajan käteen jäävä tulo lisääntyy selkeästi.

Rakennusliiton valtuusto 17.-18.5.2013