Rakennusalan työttömyys huipussaan

Rakennusalan työttömyys on ilmeisesti saavuttanut tämän talvisen huippulukeman. Rakennusalan kassassa oli maaliskuun lopussa 12987 työtöntä eli 22,1 % jäsenistä.

-Todennäköisesti luvut eivät enää nouse tästä tänä talvena vaan keväällä rakennustyöt sulattavat osan työttömyydestä, sanoo Rakennusalan työttömyyskassan ja Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi.

Rakennusalan työttömyys on ollut koko talven poikkeuksellisen vaikea. Lapin ja Kainuussa työttömänä oli maaliskuussa kolmasosa rakentajista. Jopa Uudellamaalla työttömyys nousi 13,7 prosenttiin. Uudenmaan lisäksi vain Turun alueella selvittiin alle 20 prosentin työttömyysasteella (18,1%).

Rakennusalan kova työttömyys ei mene enää ns. normaalin kausityöttömyyden piikkiin vaan ala on sukeltanut talven aikana selvästi. -Nyt odotetaan, että loppuvuoden aikana käynnistyisi uusia merkittäviä hankkeita. Erityisesti asuntorakentaminen täytyisi saada vauhtiin aivan uudella tavalla, sanoo Matti Harjuniemi.